Sukker i starter

Dette bare randt inn i hodet mitt og er lite gjennomtenkt, hvorfor malt til en starter der kun gjæren skal beholdes og ikke sukker og evt. næring ?
Gjær koster penger men det gjør også malt og noen ganger trenger vi nesten like stor starter som brygget blir på eller et titals pakker gjær.
 
Det jeg har lest er at gjærstarteren bør innhold de samme sukkkertypene som er vørteren. Hvis gjæren dyrkes opp på kun sukrose (vanlig sukker), kan gjæren senere få vanskeligheter med å gjære ut sukkerartene i vørteren fordi den ikke har tilpasset seg.

skål,
Geir S.
 
Ved siden av denne mangfold av sukkertyper så inneholder malt(-ekstrakt) også nitrogen, som er byggesteinen til biomassa som gjæren bygger opp når det formerer seg. Se også denne artikkelen om mer informasjon om nitrogen.  :brygging:
 
...vel, det er jo bare å kjøre et eksperiment med sukker + næring. Jeg tror utstrakt bruk av dette vil føre til gjær med lavere grad av "attenuation" , særlig ved repicthing fordi man vil gradevis selektere ut de som hovedsakelig kun fermenterer sukrose (disakkarid av glukose og fruktose) og enkle sukkere.., men Gahr kan sikkert dette bedre enn jeg...
 
Tilbake
Topp