Sukker til karbonering

Human-naturist eller naturhumanviter, samma det. Jeg tror vel egentlig at hvordan vi tilnærmer oss ølbrygging er uavhengig av utdannelse og udannethet på andre områder.

Resultatene til brulosophy synes jeg ofte er bare å hoppe over. Hadde man brygget etter "ingen forskjell, så da gjør jeg det, ville det blit mye rart. Men man kan hente noe mellom linjene, hvis man vet "hvorfor".

F.eks i hurtiggjæring av lager vs standard gjæring av lager, der var de vel så og si ingen forskjell såvidt jeg husker. Men i en setning så sier han at han plukket opp mer av en smak en malttype han brukte i den kaldfermenterte har.. akkurat det kan fortelle noe om forskjellen i prosessen, tenker jeg.

Human-naturist eller naturhumanviter, samma det. Jeg tror vel egentlig at hvordan vi tilnærmer oss ølbrygging er uavhengig av utdannelse og udannethet på andre områder.

Den eneste her jeg ville mistenkt for naturist-ølbrygging måtte være @erikraude. Går sikkert greit sammen med bålbrygging sommerstider:p. Røyken holder vel myggen unna.

Nå går vi skikkelig ut på viddene her, men jeg tror nok at humanister som ølbryggere er mer lettlurte og følelsesstyrte enn naturvitere, som faktisk har en faglig bakgrunn for å vurdere de prosessene som utgjør ølbrygging.

:rolleyes:

Har aldri smakt druesukker vs vanlig bordsukker.
Er det forskjell i smak ? Hvis det er det så er det kanskje forskjell i smak ved karbonering også.
Men hva som er rett eller ikke er vel en kanskjeen smakssak.
Karbonering med speise vs sukker gir jo et forskjellig smaksbilde, iallefall etter min erfaring.
Men hva som er riktig er kanskje en smakssak. Hvis en da ikke er pirkete med tanke på smak i forhold til typeriktighet der dette er viktig.
Tror jeg....

Har aldri smakt druesukker vs vanlig bordsukker.
Er det forskjell i smak ? Hvis det er det så er det kanskje forskjell i smak ved karbonering også.
Men hva som er rett eller ikke er vel en kanskjeen smakssak.
Karbonering med speise vs sukker gir jo et forskjellig smaksbilde, iallefall etter min erfaring.
Men hva som er riktig er kanskje en smakssak. Hvis en da ikke er pirkete med tanke på smak i forhold til typeriktighet der dette er viktig.
Tror jeg....

Speise inneholder mye mer enn bare det sukkeret som gjæren omdanner til alkohol og CO2, mens glukose og sukrose rett og slett er bare glukose og sukrose, dvs. sukrose spaltes til glukose og fruktose før gjæren spiser den. Det blir ikke noen smaksemner til overs.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Nå er dette en voldsom avsporing i forhold til tråden. Jeg har karbonert med vanlig hvitt bordsukker og med rårørssukker, alltid som lake og målt opp og blandet i totalvolumet før flasking. Jeg tenker at det burde være ganske enkelt også når det er tappet opp et fat og det er ganske lite igjen. Så lenge man vet volumet, så er det ikke noe problem.
Men dette krever vel omstikking? Eller tilsetter du sukkerlake rett i gjæringskaret like før flasking? Hvis det siste er tilfelle, kan jeg ikke forstå at sukkeret blander seg godt nok med vørteren. Og et poeng for meg er å unngå omstikking for alt fra to til fem liter.

Men dette krever vel omstikking? Eller tilsetter du sukkerlake rett i gjæringskaret like før flasking? Hvis det siste er tilfelle, kan jeg ikke forstå at sukkeret blander seg godt nok med vørteren. Og et poeng for meg er å unngå omstikking for alt fra to til fem liter.
Kan du ikke bare dosere sukkerlake oppi flaskene, etter at du har fylt dem med øl, og så korke..? Da slipper du å stikke om, i tillegg til at du får fylt flaskene bedre opp.

Jepp. Det krever omstikking i mitt oppsett, men jeg har ikke kran på gjæringskaret, og bruker hevert for dette. Jeg vet også om noen som faktisk blander laken rett i gjæringskaret. Det lar seg jo gjøre men man skal være meget forsiktig når man rører om. Ingen plasking, og så bør man jo unngå å røre opp hele gjærkaka fra bunnen.
Jeg flasker på alt mulig av gjenbrukte flasker og har flasker i størrelse 0.33, 0.355, 0.4, 0.5 og sikkert noen andre varianter jeg ikke har registrert. Jeg skjønner på en måte doseringen med sprøyte, men det krever jo kontroll på flaskevolum vs sprøytevolum. Jeg vet at jeg ville gjort feil her, og velger heller å blande ved omstikking. Mine batcher er for øvrig på ca 12 liter, og jeg ser ikke helt problemet med å stikke om volumer mellom 2 og 5 liter heller.

Tilbake
Topp