Sukkermengde og flaskefontener (og -bomber)

Jeg ser ikke problemet, og vil ihvertfall ikke kalle flaskekarbonering for risikosport. Etter noenogtredve batcher har jeg ikke hatt en eneste flaskebombe. Jeg har hatt gushere (av ulike årsaker), men er ølet utgjæret, uinfisert og uten humlepartikler og lignende, så blir det som regel bra med naturlig flaskekarbonering. Gushere/fontener er et tegn på at noe ikke er helt som det skal, men da ville det ikke vært helt som det skal ved andre typer karbonering heller.
 
Er det? Jeg har aldri opplevd det som et problem. Blander inn sukkerlake/karboneringsvørter under omstikking til flaskingskaret.
Det er vel mange faktorer som spiller inn. Jeg koker ganske tynn lake, og rører det godt (men forsiktig) inn.

Dersom man koker tjukk lake og har laken i bunn av karet før man overfører ølet, og ikke rører, så er det jo betydelig større risiko for at ikke alt blander seg like godt.
 
Er det? Jeg har aldri opplevd det som et problem. Blander inn sukkerlake/karboneringsvørter under omstikking til flaskingskaret.
Ja, uten tvil. Er medlem av ganske mange forum, og det er en gjenganger. Men det gjelder først og fremst de som er gniene med vannmengden og som ikke stikker om.
 
Ja, uten tvil. Er medlem av ganske mange forum, og det er en gjenganger. Men det gjelder først og fremst de som er gniene med vannmengden og som ikke stikker om.

Der har vi en av fordelene med å bruke vørter: det er så stor væskemengde at det er lett å få god blanding. Du vil jo ikke bruke for mye vann for ikke å endre smaksprofilen.

Tabben med å ikke blande ordentlig er sikkert ganske vanlig - men det skal noe til å gjøre den mer enn én gang. Det greidde seg i alle fall for meg:p.
 
Jeg ser ikke problemet, og vil ihvertfall ikke kalle flaskekarbonering for risikosport. Etter noenogtredve batcher har jeg ikke hatt en eneste flaskebombe. Jeg har hatt gushere (av ulike årsaker), men er ølet utgjæret, uinfisert og uten humlepartikler og lignende, så blir det som regel bra med naturlig flaskekarbonering. Gushere/fontener er et tegn på at noe ikke er helt som det skal, men da ville det ikke vært helt som det skal ved andre typer karbonering heller.

Enig; flaskekarbonering er avgjort ikke noen risikosport. Du skal bare vite hva du gjør. Og det gjelder jo det meste.

Jeg har hatt en del infeksjoner, og de har ikke ført til andre problemer enn at jeg har måttet helle ut ølet. Og akkurat det er greiere når du bruker fat, vil jeg tro:confused:.
 
Skal en bruke vørter, bruker en da nykokt fra neste brygg, eller koker en opp igjen litt av den ferdig gjærede?
 
Skal en bruke vørter, bruker en da nykokt fra neste brygg, eller koker en opp igjen litt av den ferdig gjærede?
Du kan ikke bruke ferdiggjæret vørter (da er det øl), siden det er gjæringen som skaper kullsyre.

Du har disse alternativene som jeg kommer på:
  • Koke ny vørter, eller ta av fra påfølgende brygg.
  • Kjøle/Fryse ned vørter fra samme brygg etter kok og oppbevare uten å gjære mens hoveddelen av batchen gjærer
  • Lage vørter av DME.
Personlig foretrekker jeg vørter fra samme brygg. Det gir både forutsigbar smak og utgjæring.
 
Tilbake
Topp