Sukkertilsetning før gjæring

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg er litt i stuss når det gjelder det å tilsette sukker for å få bedre utgjæring.
Er det slik at maltsukker gjærer ut til ca.25%, mens sukker gjærer helt ut?

Hvis jeg har en vørter med OG=60, så kan jeg anslå at den vil gjære ut til FG=15, sånn ca. Hvis jeg har en vørter med OG=48, så gjærer den ut til FG=12. Alle tall basert på tommelfingerregel.
Hvis jeg nå har en vørter med OG=48, og tilsetter sukker til den har OG=60, skal jeg da regne med at den vil gjære ut til FG=15? Eller gjærer den helt til FG=12, med mer alkohol og mindre sødme?

Sånn ca ja. Faktisk så kan du havne enda litt lavere siden alkohol har en lavere tetthet enn vann og trekker ned FG'en litt. FG på 1.012 kan være mulig, og det blir med mer alkohol.

Ellers så vil jeg bare anbefale å bruke sukker der det 'passer', altså i visse belgiske og engelske øltyper, og ellers ikke.

Sukker gjærer helt ut. Om du har en ren sukkerblanding med en OG på 1048, vil den teoretisk i alle fall, gjære ut til under 1000 (siden alkohol er lettere enn vann. Det er forøvrig viktig å huske et par ting når det gjelder sukkertilsetninger:

Det er i stor grad mesketemperaturen som bestemmer utgjæringen til vørteren. 75 % utgjæring brukes som en tommelfingerregel, men med manipulasjon av mesken, kan man høyne eller senke dette tallet.

Et øl som bare tilsettes sukker i forhold til opprinnelig OG (f.eks. fra 1048 til 1060), vil ikke bli tørrere i smaken, selv om FG potensielt kan bli lavere enn for det originale ølet. Hvis man ønsker et tørrere øl med samme OG, må man bytte ut deler av malten med en (målt i SG) tilsvarende mengde sukker. Et øl med en OG på 1060 hvor man har byttet ut deler av malten med sukker, vil selvsagt bli tørrere enn et fullmaltsøl med samme OG.

Eduard skrev:
Ellers så vil jeg bare anbefale å bruke sukker der det 'passer', altså i visse belgiske og engelske øltyper, og ellers ikke.

Sitter og komponerer en porter som skal fates når julegledene tar slutt litt uti januar. Tenkte å bytte ut litt av basismalten med bittelitt sukker for å ta av noe sødme.

Det kan man jo gjøre. Men dersom du helmesker (ikke bruker ekstrakt) så skal det fint la seg gjøre å brygge en tørr porter uten tilsetning av sukker. Da kommer det vel litt an på hvor sterk porter du tenkte å lage selvfølgelig. På den andre side kan jo sødmen utbalanseres med økt bitterhet, da får man et generelt kraftigere øl, noe jeg selv mener kan passe veldig godt i en porter :p.

:godtoel:

Da ville jeg, som Eduard er inne på, heller senket mesketemperaturen en grad eller to. Sukker vil tilføre en godt brygget porter svært lite. Eventuelt kan du eksperimentere med tilsetninger av mørkt sukker, men det er ikke nødvendigvis spesielt typeriktig i slikt øl.

Takk for fine tips!

Jeg tenkte å brygge all-grain, og ifølge BeerSmith ligger OG på ca 1067.

Hvilken mesketemperatur vil du foreslå, Gahr?

Well, det er egentlig litt vanskelig å foreslå en korrekt mesketemperatur, siden forskjellige termometre ikke nødvendigvis viser likt, men om du ønsker et relativt tørt øl, uten at det blir tynt, kan kanskje 66 °C være et greit utgangspunkt. I mitt oppsett ville jeg mesket på 65 °C, men mitt termometer viser nok litt for lav temperatur... Og så er det jo selvsagt viktig at du lufter vørteren godt, og at du bruker god, frisk og nok gjær. I en del tilfeller er det de sistnevnte elementene som er problemet om man ender med for søtt øl.

Jeg skal forøvrig brygge en stout med en beregnet OG på 1065 i morgen. Da mesker jeg på 65 °C, så kan vi sammenlikne resultater om et par uker.

De fleste termometere viser forskjellig temperatur. Jeg har hatt store avvik med mine egne termometere, så det kan lønne seg å kalibrere dem før man mesker.

Jeg har forsåvidt kalibrert mitt, men siden jeg får ganske konsistente resultater, bryr jeg meg ikke så mye med hva mesketemperaturene faktisk er. Jeg vet hva jeg har og vet hva jeg får. Kanskje egoistisk når man skal dele oppskrifter... Under gjæringen, derimot, er jeg relativt nøye på at temperaturen faktisk er der den skal være.

Gahr skrev:
Jeg skal forøvrig brygge en stout med en beregnet OG på 1065 i morgen. Da mesker jeg på 65 °C, så kan vi sammenlikne resultater om et par uker.

Ja det kan vi, men jeg er ikke sikker på om jeg får brygget før jul. Må legge inn en søknad til hjemmefronten om ølbrygging i stedet for kobberpuss. Vedder ikke månedslønna mi på at jeg får løyve. :brygging:

Tilbake
Topp