svømmehud på hendene, øl lukt i huset, flekker i taket, vått gulv, ja!

litt humøristisk tittel, men sammtidig deprimerendes! mitt første brygg dette, etter en dag stillhet i glass ballongen, kom jeg til en søt eim i stua i dag morges.
jaggu blei det liv i tanken min! det puttra voldsomt i gjærlåsen, meget fornøyd! er såkalt stormgjæring, meeget fornøyd. (jeg er førstegangs brygger, så alt nytt som skjer innebærer jo ståendes applaus!)
dro på jobb i 07.30, i mine øl tanker. helgens aktiviteter blei delte med alle jeg kom over på arbeidet! noen av dem er garva hjemmebryggere, smaksprøver er blitt lovet og det ska bli en slåendes fest om en ukes og to tid!
En lang arbeidsdag blei slutt og dro på besøk så vetla skulle få kose seg med bessobessen! jeg kom hjem for en god times siden! i det jeg opner døra kjenner jeg lukten av ØL!
gikk meeeget roligt inn, lurte på hva maddamen skulle si no! har jo tross alt øl dunker midt på kjøkken gulvet! så kommer det "LUKTER ØL I HEEEILE HUSET!!!!"
tenkte no att her må jeg finne ny plass til "dunkjen" i det jeg entrer kjøkkenet er halve gulvet dekket med vørter/øl, jaja håper no det ikke har trekkt inn gulvet var min første tanke, etter å ha skubbet bort litt skum fra gjærlåsen så fant jeg ikke den! hva i h-----. kikker opp der er hele taket dekket i mørke flekker! veggen er tilgrist,  gjærlåsen med gummi hetten lå i stua! jepp! dette var jo suuupert!
fannt fram bøtta, 5-10 filler kjøkkenhåndklær og starta oppsammlinga, det lukter stramt i hele huset no selvsagt! må muligens bytte gulv om lukten ikke forsvinner fra laminaten. og kjempe greier!
det neste problemet er hva jeg gjør med denne dunken, er jo håpløst å sette på gummihetta igjen, det prøvde jeg i stad. høres ut som en tikkende bombe bare etter noen minutter.
har jeg gjort noe gale i denne prossesen og i så tilfelle det ikke er noe gale hva er redningen? tips til vask og redning av gulv?

Høres ut som noe er tett og co2 ikke får slippe ut slik at det bygger seg trykk....

Kenneth

det bobbler jo voldsomt i g-låsen, tror det kommer mer co2 ut enn hullet tillater, no har jeg satt i 12mm slange i en halvannaliters cola flaske med litt vatten i! kan jeg ta bort noe skummet?

Hvilket øl er det snakk om? Dersom det er hveteøl så er dette ikke unormalt. Det anbefales 1/3 headspace når man gjærer med i alle fall noen hveteøl-gjær.

Ellers så kan jeg "trøste" deg med at du nok ikke er den første som må bytte laminat på kjøkkenet pga. ølbrygging. Kona ble glad for oppgraderinga, for å si det slik  ::)

Ta gjærlåsen av og legg ren aluminiumsfolie over hullet. Man trenger ikke gjærlås under stormgjæringen. Sett en ren gjærlås på igjen når aktiviteten har roet seg.

Jeg bruker aldri gjærlås. Har bare en tapebit som klistres med liten bulk i over hullet (gjæringsdunken desinfiseres *rist og shake* med denne biten på, så den e rensa fra innsiden). Når jeg lager pils/lager og skal "lufte ut stanken" i slutten, tar jeg lokket av og bare legger det lett oppå.

heisann!
ser det blei mye svar her ute å går, meget muligt pga min måte å skrive på :D ølbrygging blir det! jeg tror ikke lukten er så ille her inne i huset, jeg vasket godt med vaske middel og avslutta med klor, hun pene med pen nase har ikke sagt noe enda, men jeg venter fortsatt til hun kommer hjem før jeg triumferer over seieren, jeg håper selvsagt ikke ølet har trekkt for mye inn i gulvet, er bare 1år gammelt, og ikke den billigste typen på markedet, anyway, som noen har forstått så lager jeg det meste selv, så her måtte jeg selvsagt lage noe også:D blei rett og slett en gjærlås av dimensjoner!
en slange blei tredd innpå gummihetten, dim 12mm inv, noe og 17utv :D dette går rundt ballongen og avslutter sin ferd i en stor brusflaske med vann i. her kan en også meget muligt pynte litt med aroma av noe slag! jeg tenkte eddik, siden det er nøytraliserende på lukter. da slipper en me problemer med lukt uansett. som et tips til folket, som er nye i faget. så bør dere legge dunkjene deres på et fat av noe slag, jeg brukte her dyp langpanne, da er det enkelt å sammle opp alt søl-
når dette skjer, så er det ikke noe kjekkt, og bilder blir det ikke i alle fall, håper litt din dunk også gir etter!
uansett til bake til dunkjen igjenn, ser ut som om ting har roet seg ned no, er mindre bobbling i gjærlåsen min, og skumlaget har trekkt seg tilbake, no vet jeg ikke når herligheten er ferdig til drikk, jeg har lyst på et glass ganske kjappt, men det blir muligens omstikking og mere lagring, jeg brukte en gjær av us-05 (husker ikke helt i farten) er en pale ale jeg har brygget.
på posen til gjæren stod det den skulle gjære på 20c. dette gjorde jeg. det er fortsatt litt "koking" i ballongen, men det avtar. håper bare alt er ok.
er meget upraktisk å bruke gjærtyper som behøver så høye temp, for dei eneste plassene jeg har det, er enten badet eller stua og kjøkkenet. Kjelleren holder stabile 8 grader no, om sommeren har jeg aldri sjekket, men er fint og svalt.
takker for medfølelse, og håper flere tipser om dette skum fenomenet som en nybegynner ikke vet om.
edit: in worst case kan liter prisen for denne sure ale'en komme på 500kr pr liter :D
hihiihhi, ikke tolk innlegget som surmela :D jeg er meget blid tross alt :D

Endeløs honnør for humøret, det skal du ha! Holdt på å gå på samme smellen selv (bokstavelig talt) med mitt brygg nummer to, en hefeweiß. Heldigvis oppdaget jeg hva som var i ferd med å skje før det fatale skjedde. I ettertid har jeg kjøpt silikonslange til neste gang jeg skal bruke hissig gjær.

Nå er jeg skikkelig nervøs for at jeg har laget 35 flaskebomber av mitt første brygg, bommet litt med beregning av sukker til karbonering. Krysser fingrer og tær for at det går bra.

Hehehe, det er fort gjort, som jeg sa visste jeg ikke om dette fenomenet, er mangen faktorer for en nybrygger å holde styr på, jeg selv tenkte på å se om jeg fikk taki noen corneliusfat å ha god sakene på. Silikonslange? Tenker du på det samme som jeg har gjort? Er i alle fall meget lurt ;)

Det er alltid lov å smake, men kvalitet kommer med tiden. Jeg fikk dette svaret da jeg spurte om noe lignende:

Ole Mørkved skrev:
-Vet dere hvorfor det går så fort for unge gutter når de har sex? Fordi de må skyndte seg å fortelle det til kompisene sine...

Det er litt med hjemmebrygging av øl, tid og tålmodighet er også to viktige ingredienser....

Høresgrunn ut som jeg ligger på etterskudd med beste brygg da:( blir mok ett glass til helgen når heg skal stikke om. Muligt det er rett tid for omstilking da

La nå ølet få stå i ro på primærdunk til du skal tappe. Omstikking etter 1 uke har ingen hensikt. Tappedagen kan du eventuellt stikke det om til "sekundær" med primingsukker.

Hei, jeg mente at var for sent ute med neste brygg, taster på tlf så lite skrivefeil. Jeg vet ikke om når og hvorfor jeg evnt skal stikke om til sekundær gjæring. Men kan selvsagt la det stå en uke og tappe på flasker neste helg

Tilbake
Topp