Svovellukt fra cider kit

Hei, helt fersk brygger her så tenkte jeg skulle begynne med noe simpelt. Kjøpte Mangrove jacks cider pouch og satte den på fredag (3 dager siden) når jeg sjekket på det idag var det ekstrem svovel lukt i hele rommet. har lest noen tråder hvor folk sier at noen gjær typer reagerer med hveten og at det er dette som er grunnen men det er vel ikke hvete i et sånt cider konsentrat sett? Kan det være infeksjon?

Hilsen førstegangsbrygger! :)
 
Hei, helt fersk brygger her så tenkte jeg skulle begynne med noe simpelt. Kjøpte Mangrove jacks cider pouch og satte den på fredag (3 dager siden) når jeg sjekket på det idag var det ekstrem svovel lukt i hele rommet. har lest noen tråder hvor folk sier at noen gjær typer reagerer med hveten og at det er dette som er grunnen men det er vel ikke hvete i et sånt cider konsentrat sett? Kan det være infeksjon?

Hilsen førstegangsbrygger! :)

Bare øk tempen så du får jaget ut svovelen av bøtta før du flasker. Eller la det stå lenge nok.
 
Hei! Jeg har samme problem, jeg har cideren på fat nå i 2-3 uker, den lukter fortsatt av svovel. Hva gjør jeg?
Flush CO2.
Dersom du har lokk med ekstra ballock kobling, kan du koble på brusestein og flushe direkte. Hvis ikke, bør du kjøre høyt trykk kaldt, og lavt trykk varmt for å få flushet ølet.
 
Hei! Jeg har samme problem, jeg har cideren på fat nå i 2-3 uker, den lukter fortsatt av svovel. Hva gjør jeg?

Jeg hadde samme problem med en pærecider jeg fatet. Jeg begynte å dra i sikkerhetsventilen for å flushe ut headspace i fatet, samme som når man flusher ut oksygen ved tapping. Gjorde det ca. annehver dag i to uker, da var all lukt borte. Hadde stått en måned på fat før det.
 
Tilbake
Topp