Sweet chocolate vanilla stout

Jeg har mitt første forsøk på en sweet chocolate stout til gjæring nå. Jeg har allerede tilsatt hjemmelaget sjokolade sirup (organisk kakaopulver, mais sirup sukker og vann) og laktose 10 min før end-of boil, men ønsker å tilsette ristede kakaobønner, vaniljestenger og mer laktose enten under slutten av gjæring, eller før flasking. Jeg har lest meg til at mange lar vanilestengene og kakaobønnene ligge vodka (akkurat nok til å dekke bønnene) en liten time, og deretter helle dem i gjæringskaret 3 - 5 dager før flasking. Jeg pleier ikke å stikke om, så det blir i så tilfelle primær gjæringskar.  Er det noen som har erfaring med dette, andre forslag, eller synspunkter på om dette er en god ide ? Oppskriften min er i utgangspunktet en standard stout med OG 1055.
 
Å la det ligge i vodka kan være for at alkoholen trekker ut andre stoffer enn det man ville fått med koking i vørter, så forskjellen er vel helst at smaken kan bli annerledes. Ellers ville jeg nok ha knust eller snittet vaniljestengene på langs for bedre å eksponere frøene inni. Generelt klarer man vel å smakssette ulik mat med både vanlije og kakao uten å ty til uttrekk med sprit, så det burde vel ikke være nødvendig.

Et annet moment som muligens er av mer perifer karakter, er at om du ekstraherer vanilje og kakao med vodka og tilsetter dette til ølet, så har du vel teknisk sett noe som er å regne for et brennevin. Jeg tviler på at noen kommer til å bry seg, men om du skulle vinne NM med dette ølet, vil muligens oppskriften måtte endres om det skal brygges kommersielt.
 
Takk for svar! Jeg har lest meg opp enda mer på dette nå, og jeg tror du har helt rett. Det er svært mange som påstår at å la bønnene ligge litt på sprit frigjør en mye sterkere sjokoladesmak. Hvis man i tillegg tilsetter vaniljestang (skåret på tvers og modnet i sprit den også), så håper jeg å motvirke den litt bitre smaken som kanskje kakaobønnene kan medføre. 
Mht. at jeg ikke kan vinne NM med dette ølet hvis bønnene er oppløst i sprit så skal jeg klare å leve med det. Interessant poeng likevel  ;D 
Hvis brygget blir "fantastisk", så er det mulig jeg lager ett brygg til uten sprit for å se om det utgjør en stor forskjell ;-)
 
Her er forresten noen gode linker dersom det er andre som har tenkt å brygge øl med sjokolade.

Chocolatizing your beer: http://barleypopmaker.info/2009/12/15/chocolatizing-your-beer/ Roasted Cocoa nibs (som anbefales til stout) fra nettbutikk i Norge: http://teaandcoffee.no/produktliste.asp?idProdukt=947&idKategori=29 Ulike erfaringer fra bryggere som har forsøkt seg på cocoa nibs tilsetninger : http://beeradvocate.com/community/threads/brewing-with-cocoa-nibs-and-cinnamon-sticks.43181/
Etter å ha prøvesmakt på stouten min som nå har gjæret i 2 uker, så er det fint lite igjen av all den sjokolade sirupen som jeg tilsatte 10 minutter før end-of-boil. Litt aroma, og ett svakt hint av sjokolade, men ikke mer. Hadde blitt en fantastisk nesten vanlig stout. Dette underbygger det mange skriver om at for ett tydelig sjokolade preg så må man tilsette sjokoladen ved slutten av gjæringsprosessen.
Fremdeles litt i tenkeboksen mht. om jeg skal bløtlegge nibsene i vodka eller ikke. Svært mange virker å anbefale dette, men det er liksom noe feil med å tilsette vodka (om enn lite) i brygg .....:attevar:
 
Hei karer.
Dette er akkurat hva jeg har leita etter :skitbra:. Nå har jeg kikket på linkene og lest "pros and cons" angående om man bør løse opp vanilje og sjokolade i vodka osv, og må si jeg heller mot vodka-metoden. Den virker til å være mest effektiv, smaksmessig.
Jeg er en glad amatør når det kommer til brygging. Har vel bare satte en 6-7 brygg med min BB30. Jeg har svært lyst til å prøve denne oppskriften men ble ganske forvirret av de engelske begrepene... gallons...osv. Kunne jeg være så frekk å spørre om hvordan dere laget denne med metriske mål :roedme:?

Kan det være et problem å ha en slik vodka-oppløsning i gjæringsbøtta... tenkte kanskje det vill gå utover gjæringa...?

Har dere gjort flere erfaringer med denne Stouten?

Takk for flotte innspill og veileding!

Hilsen
Svein
 
Man oppnår vel både at vaniljestangen blir desinfisert og at vodkaen trekker ut all snaddersmaken. Jeg har laget litervis av vaniljelikør, og man må være litt forsiktig med hvor mange vaniljestenger man legger "i bløt"" for smaken kan fort bli heftig. Derfor tror jeg også at vodka-metoden er den beste til å trekke ut smaken både fra vaniljen og sjokoladebønnene. 
 
Tilbake
Topp