Jeg setter noen ganger vørteren til gjæring med brukt gjær. Da skal det jo være lurt å syrevaske gjæren, har jeg hørt. Til dette anbefales brukt en fosforsyreløsning, med en ph på rundt 2,5. Nå kom jeg over noe på nettet om at Coca-Cola inneholder fosforsyre, med en surhetsgrad på nettopp 2,5. Spørsmålet melder seg da om det kan anbefales å vaske gjæren i Cola, rett og slett? Eller vil en slik praksis ha bivirkninger som gjør dette til en dårlig ide? Øl med colasmak? (høyst tvilsomt). Annet?
Et alternativ er selvsagt å bruke "ren" fosforsyre uttynnet i vann. Hvor får man tak i dette (apoteket?), og hvordan beregnes ph? Jeg har StarSan i rekvisitakassa, denne inneholder jo for en stor del fosforsyre. Kan den brukes til formålet, og hvor mye må den tynnes ut i så fall?
Et alternativ er selvsagt å bruke "ren" fosforsyre uttynnet i vann. Hvor får man tak i dette (apoteket?), og hvordan beregnes ph? Jeg har StarSan i rekvisitakassa, denne inneholder jo for en stor del fosforsyre. Kan den brukes til formålet, og hvor mye må den tynnes ut i så fall?