Syrlig øl av kveik

Jeg har nå brygget tre øl med kveik fra Kveik Yeastery: to med Voss og ett med Eitrheim. Alle tre er "tynnere" enn forventet og litt for syrlige (absolutt ikke surøl-sure, men merkbart syrligere enn "vanlig" øl). Er dette normalt for kveik (har ikke drukket mye kveiket øl før) eller er det noe feil?
 
Har kun brygget med kveik en gang. Lallemand Voss. Det var en Wit-aktig sak som også ble ganske syrlig.
 
Stort sett alle kveik er like forskjellige som alle andre vanlige gjær. Eneste fellesnevner er at de skal ha høyere gjæringstemperatur. Disse du nevner har ikke jeg heller erfaringer med. Noen kveiker kan dra pH i ferdig øl lenger ned enn vanlig, så om man justerer med syre under brygginga så kan ølet bli for surt.
 
Min erfaring er at kveik gir et lett syrlig preg, men finner det i en lett grist, altså lyse øl, type pilsmalt.
Det er en av grunnene til at jeg liker å brygge med kveik, siden det gir en annen smaksopplevelse av "enkle" oppskrifter.
Litt som belgisk gjærtyper, som kan gi relativt forskjellige smaksopplevelser med samme grist, men gjæret på ulike temperaturer:D
 
Min erfaring er at kveik gir et lett syrlig preg, men finner det i en lett grist, altså lyse øl, type pilsmalt.
Det er en av grunnene til at jeg liker å brygge med kveik, siden det gir en annen smaksopplevelse av "enkle" oppskrifter.
Litt som belgisk gjærtyper, som kan gi relativt forskjellige smaksopplevelser med samme grist, men gjæret på ulike temperaturer:D
Har samme opplevelse med den ene Voss kveiken jeg brygget (på 38⁰C); litt syrlig, men godt balansert. Uvante smaker, men fort å bli glad i. :)
 
Tilbake
Topp