Tåkete/uklar Starsan er ikke desinfiserende.

Kloakk

Norbrygg-medlem
Jeg kom over en artikkel på r/homebrewing her om dagen som tar opp og forklarer hvorfor tåkete Starsan ikke er til å stole på. Jeg har sett at her på forumet har det vært oppe et par ganger, hvor konsesus har vært at så lenge pH er lav vil den gjøre jobben sin.

La det være krystalklart at det stemmer rett å slett ikke og tåkete starsan bør ikke benyttes til desinfisering. Jeg har ikke tenkt å verken prøve eller bruke tid på å forklare det på moderspråket vårt, men jeg legger ved artikkelen også kan de som har en interesse om emne lese den selv :)

Star San Facts

Author: /u/chino_brews

The Star San Myth

There is a myth that Star San works fine even if it has turned cloudy, if the pH remains at or below 3.5 pH. This is a myth.

Where does the myth come from?

The incomplete information was unfortunately spoken by Charlie Talley, the inventor of Star San at Five Star Chemicals, in one or more podcast episodes. However, Charlie Talley walked back that comment later in the same podcast episode (or another episode) and stated that if the prepared solution turns cloudy, the brewer should not store the solution and should mix a new batch when needed. The product reps at Five Star have been repeating the myth that pH alone is all you need to check, but when the author pressed them at a brewing conference (armed with knowledge), the reps confirmed the author that minerals or soils in the water will reduce the effectiveness of the sanitizer.

The Problem: Yeast are OK with Acid

It's important to understand that yeast are adapted to surviving in very low pH environments. They are able to keep that environment outside of their cells. You can acid wash yeast at 2.5 pH, which is a normal laboratory procedure to eliminate some microbes and clean up a culture In fact, the author has done so -- with phosphoric acid, the same acid in Star San -- and ended up with a healthy culture. Therefore, the fact that prepared Star San has a pH of 3.5 alone is not sufficient to establish its continued killing power.

How Star San Works

Star San is an acid-anionic detergent. It's not unique. It is not the first or only acid-anionic detergent on the market. Many household products you use include anionic and nonionic surfactants, including some laundry detergents.

Star San has three active ingredients: phosphoric acid and DDBSA (detergent/surfactant), plus propylene glycol for viscosity control. The acid and detergent/surfactant form a one-two punch and need to work together. The acidity is necessary to support the action of the detergent. The detergent molecule has a hydrophilic (water-attracting) end and a hydrophobic (water repelling end) end. The detergent dissasociates (takes apart) the cell walls and membranes of the cell when one end of a detergent molcule bonds with a microbes' cell wall or membrane molecule and the othen end bonds with a water molecule, and one building block of the cell's defense is taken away. When the cell wall or membrane is degraded enough, acid and detergent leak into the cell, killing the cell.

Why Cloudiness Negatively Impacts the Efficacy of Star San

If Star San is getting cloudy, then the detergent molecule is binding to minerals or soils in the water and is not available to take apart the microbe's defensive wall. It is attacking the soils rather than the microbes. Thus, the cloudy Star San solution becomes less effective.

A Better Way to Use Star San

None other than Charlie Talley raves about using distilled ("deionized") water to mix up prepared Star San solution.

Make your prepared Star San solution using one gallon of distilled water. As of this writing (August 2021), one gallon of distileld water costs about one dollar in the USA. Obtain a 10 ml oral medicine dosing syringe. Your local pharmacy will be happy to give you one or sell it to you for less than a dollar. Inject 6 ml of Star San product into the jug pf distilled water. Shake/tumble it in your hands to mix the components. The author likes to allow it to sit for a while.

Load the prepared Star San sanitizer into high quality spray bottle(s). The HDX brand from Home Depot work very well for this application and for general brewing use, as do the Zep brand. Spray down and exterior surface that needs sanitizing until it is thoroughly wetted, and slow count to 30 seconds. For interior surfaces like inside of carboys or tubing, spray or pour just enough prepared Star San sanitizer into it so that you can slosh it around and wet every surface, then wait the same 30 seconds.

Cost

One jug of prepared Star San sanitizer used this way can easily last more than five brews, from brew day through kegging or bottling if you use a Vinator to sanitize bottles. As of August 2021, one 8 oz container of Star San is $9.29 at Ritebrew, an HDX sprayer is $2.28, distilled water is $0.89 at Walmart, and a dosing syringe is two for $1 at the pharmacy counter (rather than the retail shelf) at CVS. The bottle will yield 38 doses of 6 ml.

If you add up the cost of everything, the cost of prepared Star San sanitizer is $1.33 per one gallon of sanitizer, And no more than $0.27 per batch of beer (over five batches of beer from start to finish); however, you may need to sanitize beer bottles using a sulfiter or the spray bottle to mimimize wastage.

Direct quote from Charlie Talley:

[Star San has three active ingredients: phosphoric acid, DDBSA, and propylene glycol] The acid-ionic [detergent or surfactant] is a synergistic killing machine. The acid by itself will not kill bacteria. The anionic detergent by itself will not kill bacteria. The combination of the two, at the correct ratio, is an absolute stone killer ... [The EPA requires you to make a fresh batch of sanitizer for every use ...] The material is kind of interesting. Like I mentioned before it is a, uh, it is a soap. It’s an acid anionic detergent. Um, if it’s made with deionized water, if the used solution is made with deionized water and there are no minerals in the water itself, um, the used solution is active for literally months. Uh, if there’s minerals in the water, what will happen over a period of time, the minerals will win out over time and they’ll start to create a hard water soap. The hard water soap will make the product cloudy. Only because, just like people use bar soap and they get soap tub rings. It works identically. There’s no difference in the chemical reactions behind it. And any brewer that uses the product and is in a hard water situation, I always tell ‘em to go to the supermarket and buy a jug of deionized water off the shelf. Um, they’ll thank me for it later on — and they do. They call me back up and they say, “Boy the water, you know, the sanitizing solution is crystal clear. Some of ‘em even have pH meters, um, some home brewers. And, uh, they go, “My pH it, uh, remains at 3, um, for two or three months.” I say, “Yeah, you’re still sanitizing. You’re still killing ... You can test the effectiveness in two ways, by the pH, or by the, uh, turbidity of the actual used solution. How cloudy it is.”

(The language is brackets belongs to the author.)
 
Det hender Starsanen jeg bruker blir tåkete ganske umiddelbart, rart jeg ikke har infeksjoner rett som det er...?
 
Det hender Starsanen jeg bruker blir tåkete ganske umiddelbart, rart jeg ikke har infeksjoner rett som det er...?
Jeg har samme problemet, for mye mineraler som feller ut såpen og gjør starsan blandingen tåkete umiddelbart. Jeg har heller ikke noen infeksjoner, men jeg er notorisk på vask, desinfisering og sterilisering.

Jeg sterilisere slangen fra brewzilla til fermzilla(all rounder) og slange med flyteball til fermzilla(all rounder) i en sterilisator.
IMG_20230531_114742_copy_1771x1328.jpg
IMG_20230531_114800_copy_1280x1707.jpg

Jeg vasker fermzillaene med maskinpulver og bilsvamp før de får 15 min i maskinpulver og bucket blaster. Så skylles de godt før jeg tørker de rene med tørkerull. Det siste jeg gjør før jeg setter de vekk til neste brygg og det første jeg gjør før de tas i bruk igjen er en runde med antibac overflatedesinfeksjon, så starsan er på grensen til overflødig vil jeg tro.

Jeg liker å bruke starsan uansett, så jeg vet at det ikke ligger igjen vaskemiddel eller antibac, selv om sjansen er liten. Så min fremtidige metode blir å kjøpe batterivann på biltema til starsanblanding :)

Og bare så det er tatt med, all hjemmebrygg som ikke pasturiseres er infisert, det koster og tar for mye plass for hjemmebryggere å skulle holde det 100% sterilt etter kok, men det er ikke så viktig, for naturlig nok så fungerer det sånn at det er den sterkeste rett i denne verden og om du da har 1 milliard bakterier i vørteren og tilsetter 250 milliarder gjærceller, så vinner de hver gang og bruker bakteriene som næring :)
 
Sist redigert:
Biltema selger avionisert vann for en femtilapp for 4 liter. Kan kanskje være verdt det når man vet utblandet Star-san blir stående en stund.

Jeg bruker RO-vann og blandingen holder seg krystallklar i månedsvis.
 
Jeg har samme problemet, for mye mineraler som feller ut såpen og gjør starsan blandingen tåkete umiddelbart. Jeg har heller ikke noen infeksjoner, men jeg er notorisk på vask, desinfisering og sterilisering.

Jeg sterilisere slangen fra brewzilla til fermzilla(all rounder) og slange med flyteball til fermzilla(all rounder) i en sterilisator.
Vis vedlegget 62614
Vis vedlegget 62615

Jeg vasker fermzillaene med maskinpulver og bilsvamp før de får 15 min i maskinpulver og bucket blaster. Så skylles de godt før jeg tørker de rene med tørkerull. Det siste jeg gjør før jeg setter de vekk til neste brygg og det første jeg gjør før de tas i bruk igjen er en runde med antibac overflatedesinfeksjon, så starsan er på grensen til overflødig vil jeg tro.

Jeg liker å bruke starsan uansett, så jeg vet at det ikke ligger igjen vaskemiddel eller antibac, selv om sjansen er liten. Så min fremtidige metode blir å kjøpe batterivann på biltema til starsanblanding :)
Da er du mer nøye enn meg, trodde jeg var nøye :) Har du alltid gjort det slik?

Har du spesielt hardt vann?, det har ikke jeg...

Jeg plukker ting fra hverandre og legger det i PBW over natten, Starsan på bryggedag...
 
Sist redigert:
Biltema selger avionisert vann for en femtilapp for 4 liter. Kan kanskje være verdt det når man vet utblandet Star-san blir stående en stund.

Jeg bruker RO-vann og blandingen holder seg krystallklar i månedsvis.
Det er nettopp det jeg kommer til å kjøpe og setter det på en 20 liters dunk til fat som purges med gjæring og en 5 liters dunk til alt annet :)
 
Da er du mer nøye enn meg, trodde jeg var nøye :) Har du alltid gjort det slik?

Jeg plukker ting fra hverandre og legger det i PBW over natten, Starsan på bryggedag...
Neida, det var ikke sånn i starten, vi snakker 2018, men tidlig 2019 hadde jeg et øl som ble infisert og midten av 2020 3 brygg som ble kontaminert, etter det ble det strengere regime i bryggeriet og har ikke hatt problemer siden :)

IMG_20230531_122218_copy_1367x1823.jpg
 
Jeg har samme problemet, for mye mineraler som feller ut såpen og gjør starsan blandingen tåkete umiddelbart. Jeg har heller ikke noen infeksjoner, men jeg er notorisk på vask, desinfisering og sterilisering.

Jeg sterilisere slangen fra brewzilla til fermzilla(all rounder) og slange med flyteball til fermzilla(all rounder) i en sterilisator.
Vis vedlegget 62614
Vis vedlegget 62615

Jeg vasker fermzillaene med maskinpulver og bilsvamp før de får 15 min i maskinpulver og bucket blaster. Så skylles de godt før jeg tørker de rene med tørkerull. Det siste jeg gjør før jeg setter de vekk til neste brygg og det første jeg gjør før de tas i bruk igjen er en runde med antibac overflatedesinfeksjon, så starsan er på grensen til overflødig vil jeg tro.

Jeg liker å bruke starsan uansett, så jeg vet at det ikke ligger igjen vaskemiddel eller antibac, selv om sjansen er liten. Så min fremtidige metode blir å kjøpe batterivann på biltema til starsanblanding :)

Og bare så det er tatt med, all hjemmebrygg som ikke pasturiseres er infisert, det koster og tar for mye plass for hjemmebryggere å skulle holde det 100% sterilt etter kok, men det er ikke så viktig, for naturlig nok så fungerer det sånn at det er den sterkeste rett i denne verden og om du da har 1 milliard bakterier i vørteren og tilsetter 250 milliarder gjærceller, så vinner de hver gang og bruker bakteriene som næring :)
Beklager å flisespikke, men for å sterilisere må man nok dra på med autoklave, (trykkoker feks) el. likn.
Men; kokende vann/damp er veldig effektiv. Har samme babyflaske-damper som deg, bruker også mye oftere kokende vann/damp enn tidligere, (da jeg stolte mer på starsan).
kok/damp «bryr seg» mindre om biofilm o.l., så det er en god metode.
Btw: alkohol (antibac) er mindre effektivt enn klorprodukter, men brukes (på hender mm) fordi det fordamper, og man blir tørr, og dermed oraktisk. Kirurger vasker hender, og bruker ikke sprit, før inngrep. Og bruker jodprodukter på inngrepsområdet.
men; jeg bruker også mye antibac i bryggeriet (på hendene)… fordi det er så praktisk :)
 
Sist redigert:
Blander du PBW riktig så skal kontakttid over 20 minutter være unødvendig. Og skadelig for plast.
Nja, fastbrente rester viser seg å trenge lengre tid her i huset, og så handler det om latskap da jeg ikke orker å stå og skrubbe etter en bryggedag


Er kun bryggemaskin og gjæringskar i stål som står så lenge og det lille av plast i disse ser ikke ut til å ta skade, enn så lenge :)
 
Er kun bryggemaskin og gjæringskar i stål som står så lenge og det lille av plast i disse ser ikke ut til å ta skade, enn så lenge :)
Har ødelagt en fastwasher pga litt glemskhet et par ganger der PBW ikke ble skylt ut tilstrekkelig. Manifolden sprakk. Bare man er obs på det. Hvordan får du fastbrente rester forresten?
 
Har ødelagt en fastwasher pga litt glemskhet et par ganger der PBW ikke ble skylt ut tilstrekkelig. Manifolden sprakk. Bare man er obs på det. Hvordan får du fastbrente rester forresten?
Brygger på en gammel BB60A, og når jeg brygger med mye hvete eks. og drar på effekten for mye kan det brenne seg fast
 
Beklager å flisespikke, men for å sterilisere må man nok dra på med autoklave, (trykkoker feks) el. likn.
Men; kokende vann/damp er veldig effektiv. Har samme babyflaske-damper som deg, bruker også mye oftere kokende vann/damp enn tidligere, (da jeg stolte mer på starsan).
kok/damp «bryr seg» mindre om biofilm o.l., så det er en god metode.
Btw: alkohol (antibac) er mindre effektivt enn klorprodukter, men brukes (på hender mm) fordi det fordamper, og man blir tørr, og dermed oraktisk. Kirurger vasker hender, og bruker ikke sprit, før inngrep. Og bruker jodprodukter på inngrepsområdet.
men; jeg bruker også mye antibac i bryggeriet (på hendene)… fordi det er så praktisk :)
Nå er det sånn at den sterilisatoren har gjennomgodt en real mengde tester, og den dreper 99,9% av levende organismer og holder den prosenten i 24 timer. Det er godt nok for meg.

Kirurger bruker kanskje ikke antibac på seg selv, men det brukes på rommet operasjonen skal foregå, derav, overflatedesinfeksjon.

Nå har jeg ikke hatt så mange hobbyer i livet mitt men en av de er å dyrke sopp, det er uten tvil en av de vanskeligste hobbyen jeg har hatt, og der var det ofte snakket om trykkokere for å være på den sikre siden, men jeg har altså klart å dyrke sopp med stor suksess. Det er som med øl, det er den kalde siden som er kritisk.

Å sterilisere i ovnen fungerer helt utmerket, problemet er hvordan man behandler ting etter nedkjøling, når man inokulerer et substrat med soppsporer er det hundrevis av ting som kan gå galt. Antibac er helt kritisk for et vellykket resultat :)

Flisespikkeri er sunt for diskusjoner og ikke minst for forumet, og jeg setter pris på det, men vil presisere at å legge slangene i en sterilisator, og å bruke antibac på saks og gjærposer er mye mer effektivt enn å spraye de med starsan, tåkete eller klar :)
 
Da er du mer nøye enn meg, trodde jeg var nøye :) Har du alltid gjort det slik?

Har du spesielt hardt vann?, det har ikke jeg...

Jeg plukker ting fra hverandre og legger det i PBW over natten, Starsan på bryggedag...
Ser jeg glemte å svare på spørsmålet angående vannet mitt, og svaret er ja, jeg har 9dH og en pH på 7,9.
 
Det hender Starsanen jeg bruker blir tåkete ganske umiddelbart, rart jeg ikke har infeksjoner rett som det er...?
Som Charles Talley sier, så er desinfeksjon en form for forsikring som ofte er helt unødvendig. Det er altså forutsatt at vi er nøye med reingjøringa.

Jeg har relativt - etter norske forhold - hardt vann (dH 4,5 -5,5), og starsan blir umiddelbart tåkete. Jeg har trudd at det ikke spiller noen rolle, og mistenker nå at det kan være en årsak til infeksjoner jeg har slitt med. Jeg mener jeg er god på reingjøring, men det som kan ha skjedd, er at jeg har tilført forurensninger via starsan som har vært brukt om igjen mange ganger.
 
Nå er det sånn at den sterilisatoren har gjennomgodt en real mengde tester, og den dreper 99,9% av levende organismer og holder den prosenten i 24 timer. Det er godt nok for meg.

Kirurger bruker kanskje ikke antibac på seg selv, men det brukes på rommet operasjonen skal foregå, derav, overflatedesinfeksjon.

Nå har jeg ikke hatt så mange hobbyer i livet mitt men en av de er å dyrke sopp, det er uten tvil en av de vanskeligste hobbyen jeg har hatt, og der var det ofte snakket om trykkokere for å være på den sikre siden, men jeg har altså klart å dyrke sopp med stor suksess. Det er som med øl, det er den kalde siden som er kritisk.

Å sterilisere i ovnen fungerer helt utmerket, problemet er hvordan man behandler ting etter nedkjøling, når man inokulerer et substrat med soppsporer er det hundrevis av ting som kan gå galt. Antibac er helt kritisk for et vellykket resultat :)

Flisespikkeri er sunt for diskusjoner og ikke minst for forumet, og jeg setter pris på det, men vil presisere at å legge slangene i en sterilisator, og å bruke antibac på saks og gjærposer er mye mer effektivt enn å spraye de med starsan, tåkete eller klar :)
Sprit, eller "antibac" brukes nok ikke som overflatedesinfeksjon på operasjonsrom. Der brukes sikkert oksygenbaserte desinfeksjonsmidler eller kvartære ammoniumsforbindelser
 
Men er det noen som har prøvd eller har erfaring med å bruke uv lys? Det skal jo drepe mikro organismer
 
Nå er det sånn at den sterilisatoren har gjennomgodt en real mengde tester, og den dreper 99,9% av levende organismer og holder den prosenten i 24 timer. Det er godt nok for meg.

Kirurger bruker kanskje ikke antibac på seg selv, men det brukes på rommet operasjonen skal foregå, derav, overflatedesinfeksjon.

Nå har jeg ikke hatt så mange hobbyer i livet mitt men en av de er å dyrke sopp, det er uten tvil en av de vanskeligste hobbyen jeg har hatt, og der var det ofte snakket om trykkokere for å være på den sikre siden, men jeg har altså klart å dyrke sopp med stor suksess. Det er som med øl, det er den kalde siden som er kritisk.

Å sterilisere i ovnen fungerer helt utmerket, problemet er hvordan man behandler ting etter nedkjøling, når man inokulerer et substrat med soppsporer er det hundrevis av ting som kan gå galt. Antibac er helt kritisk for et vellykket resultat :)

Flisespikkeri er sunt for diskusjoner og ikke minst for forumet, og jeg setter pris på det, men vil presisere at å legge slangene i en sterilisator, og å bruke antibac på saks og gjærposer er mye mer effektivt enn å spraye de med starsan, tåkete eller klar :)
Som sagt, har samme dampdesinfeksjonsboksen, og ja, den er knall. Men sterilisering er det ikke. Da må man opp med en faktor på 1000, (99.9999% - eller: under 50% sjanse for at 1 av 1 million mikrober overlever). Med damp anbefales 121C i 15 min, eller 134C i 3 min), og det oppnår man ikke ved 1atm trykk).
Tørrsterilisering (i feks ovn) er også en knall/praktisk og tilgengelig metode, (180C i 30min er anbefalingen for å oppnå sterilisering)
Antibac er praktisk, jeg bruker den også på gjærposet, sakser, mm, (hender selvsagt). Men poenget mitt var å peke på at sprit ofte sees på overlegent til feks vask med såpe. Men det er smittevernsmessig et kompromiss, og det er «selvtørke»effekten som er største fortrinn. Samt at sprit trenger godt inn i krinkelkroker og sprekker.

Mener på ingen måte å kritisere noe ved hygenetiltakene dine, de er solide, (mine egne ligger nærme opp til dine).
 
Tilbake
Topp