Tappe eller vente?

Jeg har en dunk stående her som har gjæra i nøyaktig to uker. Jeg skulle til å flaske dette ølet, men jeg smakte på det først og det var veeeeldig bittert. Jeg har lest andre steder at ølet vil bli rundere hvis det står lenger på primærfatet, så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

Noen momenter som kanskje er av betydning:
  • Gjærlåsen hadde slutta å ploppe.
  • Jeg faktet nettopp spannet med bil og nå er det jevn aktivitet i gjærlåsen igjen (hvert 5.-10. sekund).
  • Vi trodde vi hadde notert ned feil mengde bitterhumle (20g på 60 min koking), så vi tilsatte resten (ca 75g) da det var 19 minutter igjen. Ups...
  • Vi fikk råd om å putte 1kg brew enhancer i spannet samtidig som gjæren. Dette førte til voldsom gjærlåsaktivitet allerede etter 7-8 timer.

OG målt til 1.045 før tilskudd av brew enhancer. BeerSmith estimerer 1.055 etter. Målt gravity nå er 1.012.

Takk :) Jeg fant ut at jeg bare har flasker til å tappe halvparten nå uansett, så da prøver jeg det og venter en uke med neste halvpart. Da får jeg erfaring med forskjellen også.

Bare en oppdatering på dette.

Ølet som stod i dunken en ekstra uke ble ikke veldig annerledes, men etter fire uker på flaske er alt ølet blitt supergodt! Bitterheten er blitt mye mer avrundet og med dekantering og litt lufting dempes både fruktestere og gjæraroma.

Veldig fornøyd!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Tilbake
Topp