Tappe om til riktig type flaske.

torgeir.nes

Norbrygg-medlem
Jeg gjorde en tabbe når jeg tappet juleølet mitt, og brukte bare 0.5 flasker.
Jeg har enda ikke smakt på det siden jeg tappet for bare en uke siden, så jeg vet jo ikke om det blir aktuelt.
Men jeg ser at på Vestbrygg sin juleøl konkurranse så må du lever på 0.33 flasker.

Hvis den smaker slik jeg håper så har jeg jo lyst til å få litt feedback på forbedringer etc.

Går det an å tappe forsiktig over på andre flasker?
Må jeg da tilsette litt ekstra sukker for å kompensere for den kullsyren som forsvinner når jeg tapper om?
Vi jeg forringe smaken så mye i denne prosedyren at det ikke er noe vits i å levere til konkurranse?

Jeg er helt fersk, så jeg har ikke noen forhåpning om å vinne. Men det hadde vært gøy å lese dommmerskjema.

Tror ikke det går å flytte ølet til en annen flaketype, men: Du kan spørre en øldommer eller to om han er villig til å bedømme ølet ditt utenfor konkuranse. Det er det sikkert flere som er villig til.

torgeir.nes skrev:
Jeg gjorde en tabbe når jeg tappet juleølet mitt, og brukte bare 0.5 flasker.
Jeg har enda ikke smakt på det siden jeg tappet for bare en uke siden, så jeg vet jo ikke om det blir aktuelt.
Men jeg ser at på Vestbrygg sin juleøl konkurranse så må du lever på 0.33 flasker.

Hvis den smaker slik jeg håper så har jeg jo lyst til å få litt feedback på forbedringer etc.

Går det an å tappe forsiktig over på andre flasker?
Må jeg da tilsette litt ekstra sukker for å kompensere for den kullsyren som forsvinner når jeg tapper om?
Vi jeg forringe smaken så mye i denne prosedyren at det ikke er noe vits i å levere til konkurranse?

Jeg er helt fersk, så jeg har ikke noen forhåpning om å vinne. Men det hadde vært gøy å lese dommmerskjema.

Test ølet selv først. Dersom det er bra ville jeg ha gjort følgende:

Kjøl ned Flaskene du skal tappe fra til ca. 0 grader eller litt kaldere.
Kjøl ned de reine og desinfiserte flaskene du skal tappe til minst like kaldt som ølet, gjerne enda kaldere.
Åpne korken forsiktig og tapp rolig ned langs siden på mottakerflasken. Prøv å la det skumme minst mulig.
Fyll bra opp,  ca. til midten(+) i flaskehalsen.
Gi flasken et lite dunk i bordet for å få det til å skumme. Når skummet har presset luften i flaskehalsen ut smekker du på en desinfiset kork ("cap on foam").
Hold ølet kaldt og vent med å levere inn til de siste dagene, innlevert øl til konkurranser pleier ikke å stå kaldt før det skal serveres til dommerne.

Lykke til!

Ja, det er jo ikke så mye vits i hvis ikke ølet er bra :)

Men den prossedren skal jeg prøve hvis det blir aktuelt.

Takker!

Tilbake
Topp