Tapping fra fat!

Lurer på hva som skjer. Jeg har 3 fat stående med 3 forskjellige typer øl. Har kun en stk komplett flexitap med skumdemp. Så bruker den til alle fatene. Eneste aberet er at den fungerer til 2 av fatene helt fint. Men i det ene fatet så kommer det ingenting.... Hva skjer?

Samme trykk og samme temperatur. Flexitappen kommer fra det komplette fatanlegget fra petit agentur.

Fungerer helt fint på de andre fatene.

Virker ikke som utventilen heller ikke er tett, dyttet ned ventilen og det kom bra trykk da.....

Noen som kan hjelpe med tips?

Virker ikke som utventilen heller ikke er tett, dyttet ned ventilen og det kom bra trykk da.....
Hva kommer ut? Øl eller gass?
Kommer det bare gass kan de være feilmerka. Sjekk om stigerøret er montert på den aktuelle ventilen du forventer å få øl ut. Evt lekkasje på overgang til stigerøret slik at den suger gass på toppen, og ikke øl i bunnen.

Sist redigert:
Det kommer ut øl, men kun når jeg trykker ventilen ned. Bytte hele stigerøret og toppen med ventil og det hele? Hvordan gjøredet uten å få et salig søl?

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men når du fester flexi-tap'en til fatet. Sjekker du at den er skikkelig på og at du ikke klarer å dra den av uten å presse opp på disconnecten?

Finnes ingen dumme spørsmål :) Bare for å være på den sikkre siden så testet jeg dette over. Sitter fast ja :) Samme problem :(

Hmm. Du har ikke tilfeldigvis klarte å bytte om på inn/ut ventilene, altså fysisk på fatet. Jeg klarte å bytte om inn og ut ventiler så kuleventilen for inn ble stående på stigerøret

Da er det ikke godt å si...
De vanligste problemene er jo:

- Stigrøret har tettet seg til
- Ølen er fryst eller delvis fryst
- Det er ikke trykk på ølen
- Tappen er koblet på feil kobling (gass inn)

Men det er jo da rart at det kommer ut øl når du presser ned pin'en.

Jeg ville forsøkt å koble fatet helt fra co2, slippe ut alt trykket via sikkerhetsventilen og skru av inn og ut ventilene.
Vask, sjekk at ingenting ser galt ut eller at ting sitter fast og steriliser etterpå.
Da kan du samtidig løfte ut stigrøret og sørge for at det ikke er tett også.

Putt alt tilbake igjen på fatet og prøv igjen :)

Sist redigert:
Sørg også for at connectorene på fatet er koblet riktig, siden det er forskjell på gas og liquid.
Den til venstre på bildet her skal altså være på gass inn, og den til høyre skal være på øl ut.
(Pin lock eller ball lock har ikke noe å si, men det er riller nederst på den som skal på gass inn)
pin_lock_to_ball_lock_conversion_post_firestone_anodized_aluminum_5350.jpg

Sørg også for at connectorene på fatet er koblet riktig, siden det er forskjell på gas og liquid.
Den til venstre på bildet her skal altså være på gass inn, og den til høyre skal være på øl ut.
(Pin lock eller ball lock har ikke noe å si, men det er riller nederst på den som skal på gass inn)
pin_lock_to_ball_lock_conversion_post_firestone_anodized_aluminum_5350.jpg
Da tror jeg feilen er funnet! Det hadde kilt seg noe grums øvers i stigerøret! Nå kom det vertfall øl ut gjennom slangen! Ble et søl uten like og masse vask etter veldig klønete behandling av meg med skiftenøkkel...... Nå håper jeg virkelig ikke at det er kommet inn noen infeksjon i ølet :) Det hadde vært veldig typisk min flaks nå om dagene ;) Takk for hjelpen folkens :)

Tilbake
Topp