Temp ved karbonering fra co2flaske?

Hva er den ca høyeste tempen en kan ha fat stående for tapping etter karbonering? Har ikke fått tak i kjøleskap enda (gidder ikke bruke penger på nytt, så leiter etter brukt og billig), men lurer på om det vil være mulig i kjelleren, hvor det er kjølig. Vil gjerne teste ølet, men lurer på om jeg bare vil få skum og kaos i kjelleren. Vet ikke tempen helt, men skal måle i dag. I mellomtiden hadde det vært kjekt om dere har noen erfaring med dette og kan si at opp til en viss temp fungerer fint... anyone?

Ellers lurer jeg litt på dette med tykkelse på slange jeg tapper av. Har blitt fortalt at dess tynnere slange, dess mindre skum. Hvilken mm skal jeg gå for? (innvendig mm)
Jeg bruker G-coupler, så da skjønner dere ca str på utgangen, dere som kjenner til denne koblingen (har desverre ikke målt utgangs-mm) link til bilde av kobling her: http://draughtquality.org/f/1238451606/1238451606/1238451606/ch1-Coupler-G.jpg

Har du ca 18 grader i rommet, og ønsket en co2mengde på ca 2,5 co2 volumer, setter du trykket på 1,7 bar. Dette, og masse annet spennende finner du i delen av forumet som er forbeholdt Norbryggmedlemmer. En varm anbefaling her, altså...

Har lagt ut tabeller på dette som ligger her et sted, muligens i medlemsdelen, men her er den uansett.
Basert på CO2-artikkelen og tabell fra Brewing Classic Styles.

Vedlegg

• Karbonering av øl.pdf
    127,1 KB · Sett: 82
Prøvde å tappe fra fatet m 3m lang tyyyn slange, men det skummet for mye.. All kullsyra stikker av så snart skummet har lagt seg som vanlig 1-2cm top. Ventet kjøleskap i helga som var, men så hørte jeg ikke noe igjen fra selger jeg skulle kjøpe fra.. Hmf! En må ikke gjøre slikt mot en ivrig nybegynner m nytt øl, nye fat, og koblinger og slanger som en har jobbet så masse med.. Huff.

har selv prøvd tapping fra fat ved 18 grader +/- litt. og det anbefales kunn hvis du vill ha mye skum og flatt øl.
vent på kjøleskapet ditt, eller sleng fatet i en gjæringsdunk med isvann 5-6 timer og prøv da.... ;)

Blir å vente på kjøleskap, ja. Tanken har jo slått meg å hive fatet i en balje med isbiter, meeen det blir det bare tull av.. Har heldigvis litt tålmodighet.

Tilbake
Topp