Temperatur i mesk/sirkulering(140L batch)

gle1

Norbrygg-medlem
Sliter med for mye variasjon i temperaturfall når malten tilsettes i meskekaret. Dermed blir som oftest temperaturen for lav. Det ender opp med at temp i mesk gjerne er på 60-62 grader, mens temp i sirkulasjonsløyfen(HERMS), gjerne er 75 grader. Det vil si at tempen på toppen av mesken gjerne ligger mellom 70-75 grader. Hvordan påvirker dette konverteringen i mesken?

Hvorfor har du så høy temperatur på PID'en da? Setter du den høyere enn ønsket mesketemperatur?
Det er for å få opp temperaturen raskt nok. Hvis ikke tar det nesten hele mesketiden før tempen er jevnt 66 grader i hele mesken.

Er det en løsning å øke strike-temperaturen? 2-3 grader høyere enn det du bruker i dag.
Eller er det noe som stopper deg fra å gjøre det kanskje?

Hva er effekten på hermsen? kW
Hvordan er meskekaret isolert? Tykkelse/type.
Hvor raskt sirkulerer du? Sånn ca liter i minuttet
Har du lokk på meskekaret? Er lokket isolert?
Er utløpet fra hermsen dykket, eller plasking/overrisling?
Mange spørsmål, men viktig for å gi et godt råd.

Er det en løsning å øke strike-temperaturen? 2-3 grader høyere enn det du bruker i dag.
Eller er det noe som stopper deg fra å gjøre det kanskje?
Problemet er bare ujevnt temperaturfall, den faller alt ifra 8-14 grader når malten tilsettes. Skal prøve å øke sirukuleringen, sirkulerer med ca 3l/min.

Problemet er bare ujevnt temperaturfall, den faller alt ifra 8-14 grader når malten tilsettes. Skal prøve å øke sirukuleringen, sirkulerer med ca 3l/min.
Har du alltid samme temperatur på maltet før du tilsetter det?
Dersom du av og til har 20 grader på maltet og av og til 15 grader, så vil jo dette påvirke hvor stort temperaturfallet blir ved innmesk.

Eller sagt på en annen måte:
Tar du høyde for temperatur på maltet når du beregner strike-temperaturen?

Sendt via Tapatalk

Har du alltid samme temperatur på maltet før du tilsetter det?
Dersom du av og til har 20 grader på maltet og av og til 15 grader, så vil jo dette påvirke hvor stort temperaturfallet blir ved innmesk.

Eller sagt på en annen måte:
Tar du høyde for temperatur på maltet når du beregner strike-temperaturen?

Sendt via Tapatalk
Har ikke tatt så mye høyde for det, annet enn å prøve å finne en gjennomsnittsverdi på temperaturfall, men det hjelper ikke. Har kvernet maltet inne hver gang, så regner ikke med temperaturforskjellen er så stor.

Du må ta høyde for malt temp. og kjele temp.. bruker du beersmiht kan du legge alt inn der..

Treffer veldig bra hver gang vi med 22 kg malt,da har vi ingen varme i bryggerommet så temp på malt,kjele svinger etter årstiden..

Det ligger en kalkulator for strike temp på BrewersFriend: http://www.brewersfriend.com/mash/

Jeg bruker et eget regneark hvor jeg har hentet formel fra denne siden http://www.wisted.net/Notes.html

Utregning av temperatur på meskevann
M = Mengde malt i kilo
V = Mengde meskevann i liter
Ts = Temperatur på meskevann før innmesking i oC
T1 = Ønsket temperatur på 1. meskesteg i oC
Tm = Temperatur på malten før innmesking i oC
Fc = Korreksjonsfaktor for ditt oppsett +- 3

Ts = ((M* 1,6 * (T1 - Tm)) /(V * 4,18)) + (T1 + Fc)

Eks. med 5 kg malt, ønsket mesketemp på 65 oC

Ts = ((5*1,6 * (65-22)) / (10 * 4,18)) + (T1 + 3)
Ts = 76 oC

Du må ta høyde for malt temp. og kjele temp.. bruker du beersmiht kan du legge alt inn der..

Treffer veldig bra hver gang vi med 22 kg malt,da har vi ingen varme i bryggerommet så temp på malt,kjele svinger etter årstiden..
Den funksjonen var jeg ikke klar over. Skal prøve den neste gang. Måler dere bare temperaturen i malten med vanlig termometer?

Den funksjonen trenger litt manipulering alt ettersom om du har isolert meskekaret og sikkert noen andre småfaktorer og. Men Det er bare å se på notatene fra forrige brygg med tilsvarende malt så ser du hvor mye må må justere.

F.eks, min prosess er slik:

Grain temp er alltid satt til 20C. Mash tun temp blir justert opp og ned frem til mash tun temp og strike temp er lik, og siden jeg har isolert kar så trekker jeg fra en grad på strike temp. Når jeg varmer opp vannet i herms-sløyfa så overskyter jeg siste biten med 10 i hermsen, og stopper sirkulereingen når strike temp er nådd i kjelen. Hvis jeg ikke gjør det så vil tempen i hersen synke mange grader siden jeg venter ti-15 min før jeg starter pumpa igjen, og da vil det som kommer ut av hermsen være for kaldt. Siden jeg overskyter med 10c, så ender tempen herms-beholderen opp slik at resirkuleringen starter på ca riktig temperatur.

Du vil ved erfaring finne korrekt temperatur på vannet ved innmesk.
8-14 grader var både stor variasjon og høye tall.

Kan være utfordrende dette med mesking og vvb.
Bruker noen ganger en kappet ø50cm vvb med maltrør av en ø45cm vvb oppi.
Det jeg erfarer er at selv om jeg har rikelig effekt og stor pumpe så er det silbunnen som gir begrensningen.
Gir jeg litt guff på pumpa så blir nivået utenfor maltrøret lavere og det tetter seg til.
Har perforet plate i bunn med ø2,5mm hull.
Tror det er viktig å ha forholdsvis tynn mesk og ikke så stor avstand fra topp av mesk og ned til silen.

Men hva gjør det om man har litt "glidende stegmesking"?
Over tid får man erfaring med slik mesking også.
Det jeg liker mindre er lang tid opp til utmesk.

Tilbake
Topp