Temperaturforskjeller i mesken vs meskevannet

Bjorn

Brygger nå på en beerbrew og er ganske så fersk. Det er store forskjeller på temperatur i meskekaret og når jeg prøver å tappe ut en liten mengde væske for å teste temperaturen. Er det et problem at det er store temp forskjeller?

Er det en måte å måle om jeg har fått ut nok av all malten før jeg begynner å koke?

Hjelper heller ikke da beerbrew, termpmåler  fra europris og digital temp fra clas ohlsson viser forskjellige temperaturer. hva bør jeg evt kjøpe?

Bjorn skrev:
Brygger nå på en beerbrew og er ganske så fersk. Det er store forskjeller på temperatur i meskekaret og når jeg prøver å tappe ut en liten mengde væske for å teste temperaturen. Er det et problem at det er store temp forskjeller?

Er det en måte å måle om jeg har fått ut nok av all malten før jeg begynner å koke?

Hjelper heller ikke da beerbrew, termpmåler  fra Europris og digital temp fra clas ohlsson viser forskjellige temperaturer. hva bør jeg evt kjøpe?

Litt usikker på hva du mener med at det er store temp. forskjell fra meskekaret til du tapper litt ut av det. Er ikke kjent med Beerbrew, men er ikke det en tank som du både mesker og koker i? I såfall hadde jeg tatt opp lokket og målt temp. i selve meskekaret og ikke tappet ut, for da blir vørteren mye fortere kald. Det er en termostat i denne kjelen så temperaturen skal derfor være ganske konstant.

Ellers har temperatur veldig mye å si i forhold til alfa og beta amylase når du mesker (fruktig eller tørr øl), vet ikke hva du brygger men en temperatur på rundt 67 grader er vel å foretrekke.

Ellers kan du kjøpe deg en Oechsevekt til å måle hvor mye utbytte du har fått av mesken. Denne får du kjøpt på europris for en billig penge og bruksanvisning følger med.

Til å måle temperatur med har jeg kjøpt et digital kjøkkentermostat som tåler over 100 grader på elkjøp, den fungerer helt fint men det er sikkert mange andre på dette forumet som har bedre tips enn meg der  :biersmile:

Temperaturforskjeller vil være et problem siden for høy temperatur vil ødelegge de enzymene som skal omdanne stivelse til sukker. Om dette er et problem i BB 30 vet jeg ikke, men jeg har samme utstyr selv og jeg er veldig forsiktig med lange sekvenser med oppvarming under mesking.
Hvis jeg skal øke temp så sirkulerer jeg kontiunuerlig og da heller jeg vørter både i og utenfor meskekaret i toppen. Vannet jeg heller ut i bunnen er opp til 10 grader varmere enn det som er i toppen. Eventuelt varmetap under mesking unngår jeg ved isolering med liggeunderlag.

Hvor store er store?  At det er temperaturforskjeller i mesken klarer ingen å unngå.  Ok - 4 mann med adhd og spastiske rykninger klarer vel å røre en 20-30 liters mesk  :fyflate: såpass at de får noenlunde jevn temperatur gjennom hele karet.

Jeg begynte min bryggekarriere med et 75 l terassebryggeri fra Hardanger.  Prinsippet her er akkurat det samme som i BB30, og jeg registrerte akkurat samme problemet.  I og med at du ikke kan røre i mesken, er resirkulering eneste muligheten.  Vel - det er en annen; slapp av, ta det rolig, drikk litt øl.  Jeg laget godt øl med dette bryggeutstyret - med 3-4 grader forskjell mellom topp og bunn i mesken.  Flaks?  Kanskje - men jeg har mer eller mindre flaks med så og si alle mine brygg....

Da Gahr brygget sitt vinnerøl på Nøgne Ø registrerte han (og rapporterte) at også de hadde samme problemet - og et rimelig avslappet forhold til det.

Det er en måte å teste om all stivelse er omdannet til sukker. Da bruker du jodtinktur. http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=6292.0  Om du får ut alt sukkeret - se det er en annen sak.  Da spørs det hvordan du skyller. 

Tilbake
Topp