Temperaturproblem Igloo 34L meskekar

Esben N

Norbrygg-medlem
Hei,
jeg har nettopp bygget meskekar av en 34L Igloo Marine. Med manifold i kobber og borret hull med tappekran.
Jeg ser at det er flere her på forumet som har nøyaktig det samme og jeg lurer på følgende:

Jeg har temperaturfall på 6-7 grader over 60-90 min. Får samme resultat med forvarmet boks og ullteppe over.
Så leser jeg at andre her har maks 1 grad temperaturfall på samme intervall og da ligner ikke mitt resultat på noe.  :eek:
Er dette fordi jeg kun har testet med vann? Vil temperaturfallet være annerledes med mesk?

Det "lekker" varme over kranen og lokket. Ellers er boksen kjølig utvendig. Hvilken erfaring har dere andre med samme oppsett?

-Esben-
 
Hvor full er boksen når du tester. Jo mindre tomrom det er jo mindre vil temperaturfallet være. Mesken vil også holde på temperaturen bedre pga små luftlommer mellom maltkornene.
 
Jøss, det hørtes da både kjipt og rart ut. Jeg har bare ett brygg på min Igloo 51L, og den falt 1 grad på 90 minutter, uten noen form for annen isolering enn selve kassa. Jeg har ikke forsøkt med bare vann, og det er jo mulig at korn holder bedre på varmen enn kun vann. Jeg har ikke tappekran, men det er jo hull for dette, så det skulle bli ganske likt det du og jeg har. Kanskje du har fått deg et mandagsprodukt...  :thumbsdown:
Er den kjøpt i Norge?
 
Jeg støtte borti samme problem som deg første gang jeg skulle teste meskekaret. Mistet en god del grader med bare vann, med malt mistet jeg bare nesten en grad. Rimelig sikker det er bare å hive seg i gang med å meske.
 
Takk for svar. Jeg skal komme med rapport når jeg har fått mesket. Det blir på mandag hvis alt går etter planen.

Jeg hadde 15 liter vann i karet når jeg testet og da er det under halvfullt.
Det er kjøpt her i norge fra kjent forhandler som bare selger stash til oss hjemmebryggere. :)
Tror ikke det er noe mandagsprodukt siden varmetapet bare var oppå lokket og gjennom krana jeg har montert.

-Esben-
 
Jeg er bare nybegynner, men jeg har akkurat slikt meskekar. Jeg varmer karet med vann på forhånd og har bare 1 grad varmetap. Jeg tror malten holder på varmen, men aner ikke om det er slik.

Ingen ulltepper i min verden.
 
Jeg har omtrent samme oppsett. Bare mye billigere boks. 35 liters kjøleboks fra europris. Igår. Hadde jeg et varmetap på 0.2 grader på 70 min. Da forvarmet jeg boksen og hadde ei tynn dyne over under meskingen.
 
Jess,
da kan jeg melde om null varmetap (ikke målbart i hvertfall) etter 75 min mesk. Hadde et ullteppe oppå lokket.  :skitbra:
Så da er det altså sånn at rent vann taper varme på en helt annen måte enn mesk.

-Esben-
 
Tilbake
Topp