Temperaturtabbe, gjærstarter

A

Aron

Skulle prøve meg på gjærstarter i dag. Alt gikk greit, og jeg følte meg som kongen på haugen da temperaturmåleren viste 23 grader. Skikkelig tøff i trynet så hellet jeg av 1 dl i et målebeger og resten i en 2-liters glassflaske før jeg måkte på med gjærglasset.

ETTERPÅ målte jeg SG i målebegeret for å forsikre meg om at jeg lå på 1040 som planlagt. Den viste 1042, og jeg tenkte "jaja, må ha noe med tempen å gjøre", før jeg sjekket den også. Nå viste den plutselig 38 (!!!) grader. Som idioten jeg er har jeg altså prestert å bare måle tempen på vørteren på ett sted, nemlig mot bunnen som har vært kjølt hele veien. Og nå har jeg satt gjæren sammen med vørter på nærmere 40 grader.

Antar jeg bare får jeg krype tilbake på butikken og heller be om 2 nye glass, før jeg innrømmer at jeg er for dum til å lage starter. Men spør bare for å være sikker - det finnes vel ingen mulighet for at dette går bra? Hva er i så fall testen?

Gjær dør ikke før 50 grader og blir hardt skadet ved 45 leste jeg for en liten stund siden etter min egen tabbe.
Den stasarteren startet på 20 grader, men tempproben til stcen lå ikke i kjøleskapet. Var 45 når jeg sjekket etter 3 timer.

Det jeg gjordet var å la starteren gjære i to dager. Kjøl i en dag. Så dekanterte jeg og tilsatt ytterligere en liter (det samme volum som orginalt) med vørter på 1.040.
Etter en uke med gjæring virker det lovende med den gjæren.
Det som er umulig for meg å vite er hvor mange celler som var i livet etter 45 grader.
Kan være at jeg har underpitchet eller overpitchet.

Overpitching er bedre en underpitching. Du skal ha mye mer avvik for å få usmak ved overpitching enn ved underpitch.

Jeg tror at du egentlig ikke hadde trengt å gjøre som meg (å sette ny starter på den), men ville gjort det hvis du skal beholde starteren.

Det tryggeste er nok å kjøpe nye rør. Da vet du hvor mange gjærceller du har og kan regne riktig starter etter det.

takk for fint svar!

Nå har det seg slik at det er litt stramt hos meg om dagen, så her vil jeg gjerne kalkulere litt risiko..

Ifølge mrmalty, om jeg forstår ting riktig, så behøver jeg 1.6 vials uten starter/1 liter m starter. Jeg laget starter av 1,5 l og 150g maltekstrakt, tilsatte en ørliten mengde gjærnæring siste 10 av 15 min kok. Kjølte altså ned i en toliters glassflaske, og målte feilaktig 23 grader - selvom dette da var riktig temp i bunnen av glasset.. Da jeg helte av endte toppen 1 dl i et målebeger, og målte da 38. Jeg tror - og håper, at dette er den varmeste delen (mesteparten av flasken stod i isvann)

Etter snart et døgn er det tydelig skum, og ting som har bunnfalt.

Ville dere tatt sjansen? Jeg ønsker helst å unngå enda flere nye steg som innebærer risiko for at jeg går på en ny blemme, for eksempel med rengjøring ved ny gjæring av starteren osv.. Er fortsatt superfersk

Det jeg mente med deg jeg skrev var at hvis du vil repitere denne oppskriften bør alt gjøres helt etter boka slik at det blir så likt som mulig resultat hver gang, men siden du selv sier at du er superfersk så er ikke det viktig.

Den starteren du har nå er muligens ikke helt optimal, men er helt sikkert bra nok.

Når du har brygget en del øl ønsker du ettervært å få forutsigbare og like resultater. Da kan du begynne å bli pirkete og nøye på ingredienser.

Bruk den. Det blir helt sikkert knall øl. :)

Tilbake
Topp