Teoretisk spørsmål

Jeg har bryggeriutstyr for 50 liter vørter.
Kan jeg bruke dobbelt mengde malt regne ut IBU for 100 liter. Brygge 50 liter med  dette, og så tynne ut med kokt, nedkjøkt vann til 100 liter ferdig vørter?

Asbjørn skrev:
Jeg har bryggeriutstyr for 50 liter vørter.
Kan jeg bruke dobbelt mengde malt regne ut IBU for 100 liter. Brygge 50 liter med  dette, og så tynne ut med kokt, nedkjøkt vann til 100 liter ferdig vørter?

Har du malt til 100 liter må du skylle med 100 og noen liter varmtvann, da må det stå en kjele på 100+ liter å ta imot, eller du må bruke mer malt og få en 50 liter vørter på OG 1100 som du tynner ut til OG 50 100 liter, det er mye bortkastet malt.
Eller du kan lsge 50 liter sterkt øl og 50 liter svakt øl.
Humleutbyttet blir også lavere ved høyere OG.

Eventuelt meske for 50 liter og så supplere med ekstrakt for de resterende 50 liter. Jeg mesker 10-20 % av bryggene mine inntil videre (minimesk), og det var da bra nok til et par NM-titler.  :gitarhelt:

Ang IBU-beregningen er det viktig å merke seg hvor i prossessen du tilsetter humle, hvor mange liter og hvor konsentrert vørteren er. Dette kan du styre fullstendig med BeerSmith el.l., men IBU er jo uansett en ganske teoretisk verdi..

Man må nok belage seg på dårligere humleutbytte, som flere her nevner. I beercalc.dk kan man også beregne det, og se den nokså store forskjellen. Altså, det er mulig men det blir generelt dårligere utbytte på både malt og humle. Trenger du mye øl til en spesiell anledning, så ville jeg heller brygget to ganger.

Tilbake
Topp