test av infeksjon

magne1972

Moderator
Leste en artikkel i et gammelt BYO magasin om hvordan kontrollere om man har styr på renholdsrutiner.
Testen var meget enkel, og går ut på at når bryggingen er over, og vørteren er i gjæringskarret, men før gjæren tilsettes, sampler man en liten dose som tappes på et kokt glass med lokk.
lar man denne stå i romtemperatur sier de i testforsøket, at er det ingen tegn til aktivitet av noe slag eller oppblomstring i glasset, er det tegn på at rengjøringsrutiner er ok.
De sier at etter tre dager ser man tegn til infeksjon i glasset ved romtemperatur hvis det er noen.
Mitt har stått siden i helgen nå, og ingen tegn til noe som helst :)

På en måte så fikk jeg en liten test på dette selv om det er på vasket gjær. Tok ut 2 glass fra kjøleskap 16/2-17 med vasket us05 gjær som ble vasket 3/2-17. Glassene ble stående to dager i romtempratur før bruk,det første glasset gikk rett i gjæringskaret og da det andre ble åpnet så såg det ikke bra ut og det lukter surt.
Fant frem en pakke med tørrgjær us05 og puttet i siste gjæringskar.
Rart at det bare var det ene glasset av 4stk. som har denne infeksjonen. Alle glass inneholder samme vasket gjær og ble behandlet på akuratt samme måte.
Skal bli intresangt å se hvordan det går med det karet som fikk den vaskete gjæren som så grei ut.
Har tatt vare på det infiserte glasset for å se hvordan dette utvikler seg.
Er det noen som kan si hvilken infeksjons type det er her? Har aldri opplevd detter før.
Legger ved bilde.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    182,6 KB · Sett: 101
Skal bli intresangt å se hvordan det går med det karet som fikk den vaskete gjæren som så grei ut.
Har tatt vare på det infiserte glasset for å se hvordan dette utvikler seg.
Er det noen som kan si hvilken infeksjons type det er her? Har aldri opplevd detter før.
Legger ved bilde.
Det er vel heller det at det ene glasset har sluppet inn oksygen. Og så er set utviklet biofilm. (Pellicle på engelsk)
Pediococcus og Lacto kan vel produsere store mengder slike ting.

Sent from my iPhone using Tapatalk

@FrankD Der har du sannsynlig vis svare,det ene glasset åpnet jeg opp for å sjekke trykk i glasset,og da må det ha kommet inn oksygen ja.
Skal det bare så lite til? Hva med glassene som blir åpnet rett før di blir slått i gjæringskaret,går det somregel bra pga.gjæringsprossesen starter med det samme og tar knekken på andre ting? Har som sagt ikke opplevd dette før men det er ikke så lenge siden jeg startet med å vaske gjære for gjenbruk.

Jeg testet litt med infeksjon fra malt støv. Hos meg var det ikke nok med humle eller godt med gjær for å ta livet av bakterier.
Jeg har også hatt et par infeksjoner med pediococcus på fat. Etter 8-10 måneder har de produsert nok diacetyl til at det er merkbart.
Fatet er demontert. Stigrør i ovnen på 275 grader. Ventiler, lokk og pakninger er kokt. Og så gjorde jeg det man ikke skal på et fat. Ren klorin i 10 minutter. Skylle og passivisere med star san.
Her er testen jeg gjorde med malt støvet.
https://daastoel.wordpress.com/2017/01/15/bakterier-og-infeksjon/

Sent from my iPad using Tapatalk

Tilbake
Topp