Testbrygg, Villabryggeri modifisert til RIMS

Da var det på tide med en liten oppdatering på denne tråden.

Det første brygget jeg gjorde med dette oppsettet ser ut til å bli meget bra. Jeg var litt bekymret for at meseketemperaturen kunne være for høy. Idag målte SG (etter ca en uke gjæring) var den 1012, så ingen fare for det altså.

Jeg satt et nytt brygg idag og gjorde noen nye erfaringer.

Først og fremst fikk jeg plassert temperatursensoren rett ved utløpet av pumpa. Dette ga kjappere temperaturstigning og dermed kortere på-intervall for varmeelementet. Resultatet var at jeg målte en mer stabil temperatur i vørteren over mesken (som lå 0 til 2 grader over ønsket mesketemperatur avhengig av hvor jeg målte) , og veldig stabil temperatur når jeg stakk steketermometeret langt ned i mesken, målet var 67 grader og den lå på 67-68 grader, men jeg tror varmetapet fra denne gryta gjør at hvis jeg kunne bare målt temp på mesken og ikke vørteren over, ville den være nærmere 67 enn 68 så jeg mener jeg har et oppsett som er bra og iallefall mer til å stole på enn uten RIMS-modifikasjonen...så lenge pumpa går. (se under)

Planen min var å kjøre pumpa på full styrke (12V). Ca 30 min inn i meskesjemaet må pumpen ha stoppet og det kan se ut som vesketrykket over pumpen har snudd stømningsretningen og dratt med seg noe mask tilbake og inn i pumpehuset. Jeg trodde ikke dette skulle være et problem, men da jeg skulle få gang på den igjen var den ikke til å starte. Den kan ha stått noen minutter med strøm på, uten at den har greid å dra impelleren rundt, dette kan kanskje også ha gjordt at den ikke ville starte igjen. Jeg prøvde flere ganger å blåse pumpa rein, for så å starte den igjen, men nogo. Det endte med at jeg fullførte meskingen med manuell sirkulering. Intet stort problem men jeg mistet iallefall tillit til pumpa en liten stund.

Senere i bryggeforøpet hadde jeg tid til å feilsøke pumpa. Jeg skrudde løs dekselet til impelleren og konsaterte at alt så ok ut. Den ville fremdeles ikke starte, selv med drahjelp på impelleren. Da først oppdaget jeg at spenningen var satt til 6.5 V og ikke 12V som jeg trodde. Jeg satte den til 12V, den ville forstatt ikke starte av seg selv, med da jeg dro igang impelleren begynnte den å gå som om ingenting hadde skjedd. Jeg fikk skrudd den sammen og kjørte sirkulering med 12 v under kjøling av vørteren. Det gikk som en drøm!

Det kan se ut som om at over tid har 6,5v ikke gitt nok trykk til å drive veskestrømmen. Dermed har pumpa stoppet. Hvorfor den ikke ville stare igjen er jeg usikker på, enten pga av mask eller for den sto med strøm på uten at den gikk rundt og dermed "gikk varm"? Jeg er usikker på hva som er årsaken og om jeg kanskje har kortet ned levetiden på pumpen med denne tabben, men nå er dere andre advart mot å kjøre på for lav effekt iallefall. ;) Pumpa ser forøvrig prikkendes lik ut som den på solarproject sine hjemmesider (den uten gjenger)
 
Fantastisk prosjekt må jeg si! Jeg har samme type kjeler og har løst temperatur-problemet med et gammelt liggeunderlag, aluminiumsduk(folie kan nok også brukes..) og aluminiumstape. Duken først, deretter liggeunderlag, nytt lag med duk og respektable mengder med tape. Da holder grytene temeraturen mye mer stabilt en de har pleid og i tillegg fosskoker vørteren med lokket av noe som har vært et problem å få til tidligere.

Ser ut til at jeg må modifisere yterligere etter dette innlegget!  :ilike:
 
Takk for det!

Prosjektet har litt halveis-løsninger ennå men i forhold til prisen på oppgraderingen er jeg veldig fornøyd;-)
 
Tilbake
Topp