The Blob - fra bunnen av gryta

JonP

Norbrygg-medlem
Har, eller hadde, planer om sette mitt allgrain #002 om ikke alt for lenge, såfremt jeg får startet den der gjæra.

Har hatt litt problemer med små kar for starter og tenkte at denne gangen skal ikke det skje. Jeg tok frem min pensjonerte ekstraktgryte og kokte opp vann, tilsatte maltekstrakt type Muntons Medium, kokte litt og kjølte ned. Tilsatte gjær, plumpet oppi akvarieluftern og satte den på før jeg stakk ut en tur.

Stor var overraskelsen da dette synet møtte meg da jeg rundet svingen inn på kjøkkenet.

Lurte på om jeg skulle legge dette inn under bryggertabber, men siden jeg sjelden innrømmer feil og her ikke kan se hva jeg har gjort galt så var det utelukket. Kunne også klegge det inn under spørsmål, men da bare avslører jeg hvor ignorant jeg er. Så det ble heller under den heller ufarlige bildefremvisningen.

Men likefullt, er det noen lur måte å unngå slike ting som dette - foruten å kutte den luftleverandøren, som jeg har lest et annet sted, i utgangspunktet, skal være en lur ting?

Vedlegg

• DSC_4922.jpg
    69,4 KB · Sett: 365
Når du ser hvor mye vørter skummer etter bare kort tids risting synes jeg ikke det er spesielt overraskende at du ved kontinuerlig bobling får det resultatet bildet ditt viser. Også ganske dristig å gå ut en tur. Mulig du kan få det til å funke hvis du prøver deg fram til en veldig lav luftstrøm som ikke gir like mye skum. Og så er det dette stoffet "Foam Control[sup]TM[/sup]" som har vært beskrevet rundt om på forumet, og som særlig Gahr snakker veldig varmt om. Mulig dette også kunne hjulpet deg.

Om du ikke har varemerketbeskyttet olivenolje, kan du jo bruke helt alminnlig olivenolje. Påenget er å bryte overflatespenninga. Oljen vil bli spist opp av gjæren og brukt til fornuftige ting som celledeling. Mange bruker også en liten humlepellet i slutten av starterkokinga. Den inneholder oljer.
Hehe.. Fint bilde  :klovn:

Riis'en skrev:
Om du ikke har varemerketbeskyttet olivenolje, kan du jo bruke helt alminnlig olivenolje. Påenget er å bryte overflatespenninga. Oljen vil bli spist opp av gjæren og brukt til fornuftige ting som celledeling. Mange bruker også en liten humlepellet i slutten av starterkokinga. Den inneholder oljer.
Lærer stadig vekk nye ting.
Vart jo klar over at olje hjelper godt når man koker spagetti og den tanken slo meg her i dag (eller kanskje det var Zalo jeg tenkte på), men tenkte også som så at olje i i gjærstarteren kanskje ikke var så bra.
Da vet jeg det, og takk for leksjonen!

Gjæren kan nyttiggjøre seg oljesyren i olivenolje, så det er ikke så dumt. (Humlepellets er egentlig ikke å anbefale, da humlen egentlig faktisk hemmer gjærveksten... Dog kanskje ikke akkurat den største synd man kan utføre; å putte humle i øl.)

Tilbake
Topp