Til alle Speidel-eiere med valsemøller

Hallo alle dere der ute!
Har for første gang satt et brygg der jeg benyttet valsemølle (Crankandstein). Denne skal være ferdig innstilt med ca 1 mm (0,045") gap mellom valsene. Det virket som om dette ble i det fineste laget da pumpa i Speidelen fikk det veldig tungt. Vi kom igjennom, men det var mye lyder i pumpa.
Er det noen som har erfaring med andre (større) gap mellom valsene?
En "bivirkning" var at effektiviteten steg fra ca 72% til nesten 80%. Jeg kan jo selvsagt redusere maltmengden slik at jeg havner på samme OG. Kikket lit på det (BeerSmith), og fant at jeg kunne redusere mengden med ca 45o gram. Vet ikke om dette gjør det noe særlig lettere for pumpa.

Fint om noen av dere kunne dele sine erfaringer :saadoevt:

Paal J
 
Generelt er ikke Speidel spesielt glad i malt som er for finmalt. Det danner seg kanaler i mesken og i verste fall "vulkaner" som spruter vørter utover hele bryggerommet. Min mølle er stilt inn på øyemål, men jeg tror den er over 1 mm.
 
Jeg har 82 brygg på Speidelen og har brukt Crankandstein mølle. Jeg justerte åpning til jeg var fornøyd, men aldri målt. Det gjorde jeg nå, den var ca 0,8 mm. Så temmelig fint og det er nok en forklaring på god effektivitet.
Pumpa pakker malten i røret.Jo finere knusing og jo mere malt, desto hardere å pumpe igjennom. Jeg stopper prosessen og løser opp den harde malt-klumpen. Dette gjør jeg flere ganger og spesielt ofte i begynnelsen. I alle fall når jeg hører pumpa slite. Ulempen er mye maltrester i vørten. Jeg fisker opp det meste med ei sikt under oppkok. Da kan man teoretisk få problem med Hot Side Aeration. 
Slik malten min er malt prøver jeg å få mellom 5 og 5,5 kg malt pr brygg. Har jeg for lite malt får jeg for kanalisering-vørten spruter opp fra en kanal i mesken. Har jeg opp mot 6 kg malt blir det tungt for pumpa. Skal jeg lage svakt øl må jeg fylle på mye vann etter mesking ( og justere humle. BeerTools gir meg SG før koking). Skal jeg lage sterkt øl bruker jeg Dry Malt Extract. Jeg vil ha minimum 23 liter vørt etter koking.
Jeg demonterte pumpa etter ca 60 brygg (takk for godt råd Richard T) og det var på høy tid. Der var det mye grums og pumpa ble plutselig lydløs igjen!

janh
 
Jeg har Crankandstein mølle og har justert mølla så den maler grovere enn standard innstillingen, utbytte på min 50liter ligger på mellom 83-85% utbytte. Tror du vinner igjen utbytte fordi pumpa klarer mer, men så er nok 50literen litt råere med to pumper. De to pumpene kommer til litt bedre enn en pumpe, så jeg er rimelig sikker på at alle maltkornene til tross for lite kverning blir vætet.

Har opplevd fontene to ganger, og da blir jeg rimelig arg. Det har vært med for fin kverning og når jeg har brygga witbier med maltet hvete, neste gang håper jeg det går bedre.
 
Tilbake
Topp