Speidel/20-liter - Pumpeproblemer

82 brygg mann, det er imponerende.

Han på videoen har nok fått seg mandagspumpa som tydligvis mange sliter med her også.
 
Richard skrev:
82 brygg mann, det er imponerende.

Han på videoen har nok fått seg mandagspumpa som tydligvis mange sliter med her også.
Sikkert nok, men er det noen som har hørt fra Hr. Petit og hans tur til Speidelland?
 
Jeg så den videoen, han ser noe fortvilet ut. Jeg har hatt ulyder men dette løser seg når jeg vasker. Et triks er å løsne litt forsiktig på pumpen mens den går. Men ha på noen tykke gummihansker om vørten er varm. En annen ting er å bruke noen bedre filter duker, da kommer det mindre maltrester i vørten.
Jeg bruker humleposer som jeg trer rundt platene men leter etter noe bedre.
 
BjarneHB skrev:
Jeg så den videoen, han ser noe fortvilet ut. Jeg har hatt ulyder men dette løser seg når jeg vasker. Et triks er å løsne litt forsiktig på pumpen mens den går. Men ha på noen tykke gummihansker om vørten er varm. En annen ting er å bruke noen bedre filter duker, da kommer det mindre maltrester i vørten.
Jeg bruker humleposer som jeg trer rundt platene men leter etter noe bedre.
Stålduken funker fint den BjarneHB :yes: Du har vel kanskje allerede kjøpt den ? Jeg lurer på om jeg skal kjøre humplepose og stålduk?? Det må nå bli knall!?
 
Hei!
Jeg har lest gjennom tråden her, og ser at det kan være litt pumpe problemer med Speidelen. Jeg har også hatt mye lyder i pumpa, første brygget var så og si lydløst.
Neste brygg var der mer lyd som jeg ikke likte, siden har lyden forsterket seg ytterligere. Jeg har 4 brygg på Speidelen og ved  siste brygging stoppet pumpa selv om lys på styringsenheten, lyste. Jeg har aldri åpnet pumpa, bare spylt godt igjennom.  Etter å ha lest tråden her, tenkte jeg at jeg fikk sjekke pumpa litt mer inngående. Så jeg ville skru opp, for å se hvordan tilstanden var, men dengang ei, pumpehuset satt bom fast, (det skal jo bare tiltrekkes med hånd) jeg snudde og vendte på Speidelen, for å komme best mulig til, men nei, det lot seg ikke rikke. Hammer og en dor måtte jeg finne fram og med noe ganske harde slag, løsnet forskruvningen og jeg kunne ta ut pumpehjulet. Det så helt fint ut, men da jeg lyste gjennom de små hullene, kunne jeg se litt rusk i etpar av dem, men ingen var helt tette. Jeg renset det som var og satt sammen pumpen igjen (for hånd). Fylte vann og kjørte Speidelen i et kort program, også slik at pumpen fulgte med opp mot kokepunktet. Ikke en lyd fra pumpa, den fungerte som den skulle.
Det som jeg forundret over, er at en så fintfølende pumpe, brukes i så grumsete omgivelser, det skal jo svært lite til for at den går tett. Her burde det brukes en pumpe som tåler mer enn grums på millimeteren i størrelse. Siden jeg måtte bruke rå makt for å få ut pumpehjulet, kan det kanskje være lurt for nye Speidelkjøpere å sjekke tiltrekkingen på pumpehuset før man starter brygging. Lydene i min Speidel kan meget vel ha kommet fordi pumpehuset var alt for hardt tiltrukket fra fabrikk.
Ps. Speidelen min er drøye 5 mndr. gammel, så forskruvningen til pumpa, var ikke irret eller annet som kunne gjøre at den satt så fast. Det var nok en VM mester i håndbak eller noe sånt, som hadde skrudd den sammen.  :skaal2:
 
Til de av dere som ikke har hørt noe fra OlaB, legger jeg ut en mail jeg fikk fra ham for noen dager siden:
"Hei Paal

Da var jeg hjemme fra Speidel.
De har innsett at det er et problem med pumpene og har jobbet en del mot pumpeleverandøren for å finne ut av det.

Pumpene skal være sterke nok, men det er et problem med noen av impellerne. De tester derfor nå alle impellere og sender ut kun de som blir godkjent.

Jeg har tatt med en del impellere (godkjente) og sender deg en i posten i dag. Prøv denne og se om det blir bedre.

Speidel jobber videre med å løse problemet og hvis ikke de nye impellerne hjelper skal de jobbe videre med å skaffe andre løsninger.
Problemet skal løses !

Hilsen OlaB.

Jeg brukte den nye impelleren på et brygg i går, og det gikk smertefritt, men som jeg svarte OlaB: Nå står bare igjen å se hvordan den virker etter 5. 10. 15. .... brygg.

De av dere som fremdeles har et problem med pumpa, bør vel ta kontakt med ham.
 
Impelleren er helt identisk med den gamle. Senterhullet er ikke tatt opp. Det eneste jeg registrerte, er at magneten i den nye impelleren tydeligvis var sterkere enn i den gamle. Den var vanskeligere å få ut av pumpehuset.
Jeg antar at det er der problemet har ligget. For svak magnet i impelleren gjør jo at den ikke orker å dra rundt når det begynner å bli litt seighet i vesken. Spørsmålet er som sagt om virkningen holder seg!
 
Paal J skrev:
Impelleren er helt identisk med den gamle. Senterhullet er ikke tatt opp. Det eneste jeg registrerte, er at magneten i den nye impelleren tydeligvis var sterkere enn i den gamle. Den var vanskeligere å få ut av pumpehuset.
Jeg antar at det er der problemet har ligget. For svak magnet i impelleren gjør jo at den ikke orker å dra rundt når det begynner å bli litt seighet i vesken. Spørsmålet er som sagt om virkningen holder seg!


Det er nok der problemet ligger, da jeg tok ut impelleren var der ikke motstand i det hele tatt, den nermest trillet ut. Så og si 0 magnetisme.  :jaha:
 
Per N skrev:
Paal J skrev:
Impelleren er helt identisk med den gamle. Senterhullet er ikke tatt opp. Det eneste jeg registrerte, er at magneten i den nye impelleren tydeligvis var sterkere enn i den gamle. Den var vanskeligere å få ut av pumpehuset.
Jeg antar at det er der problemet har ligget. For svak magnet i impelleren gjør jo at den ikke orker å dra rundt når det begynner å bli litt seighet i vesken. Spørsmålet er som sagt om virkningen holder seg!


Det er nok der problemet ligger, da jeg tok ut impelleren var der ikke motstand i det hele tatt, den nermest trillet ut. Så og si 0 magnetisme.  :jaha:
Tja... Det må vel helst være spenning på pumpene for at det skal være magnetiske krefter der? Eller? En elektromotor er bare en spole med en jernkjerne i midten som danner magnetfeltet, og jeg har trodd at det vare denne kraften som spant impelleren rundt. :jaha: Men visst det er som dere sier, at de skal henge fast når du demonterer så må vel jeg sende en mail til olaB og bestille 2 nye :bank2:
 
VillWonka skrev:
Per N skrev:
Paal J skrev:
Impelleren er helt identisk med den gamle. Senterhullet er ikke tatt opp. Det eneste jeg registrerte, er at magneten i den nye impelleren tydeligvis var sterkere enn i den gamle. Den var vanskeligere å få ut av pumpehuset.
Jeg antar at det er der problemet har ligget. For svak magnet i impelleren gjør jo at den ikke orker å dra rundt når det begynner å bli litt seighet i vesken. Spørsmålet er som sagt om virkningen holder seg!


Det er nok der problemet ligger, da jeg tok ut impelleren var der ikke motstand i det hele tatt, den nermest trillet ut. Så og si 0 magnetisme.  :jaha:
Tja... Det må vel helst være spenning på pumpene for at det skal være magnetiske krefter der? Eller? En elektromotor er bare en spole med en jernkjerne i midten som danner magnetfeltet, og jeg har trodd at det vare denne kraften som spant impelleren rundt. :jaha: Men visst det er som dere sier, at de skal henge fast når du demonterer så må vel jeg sende en mail til olaB og bestille 2 nye :bank2:

Tjo. Siden det ble nevnt at de nye impellerne var vanskeligere å ta ut, regnet jeg med at det var permanetmagnet og ikke elektromagnet, som er i koplingen. Hadde vært elektromagnet, hadde vel pumpa kunne gått hele tiden, med bare innkopling av elektromagneten når pumpa skulle virke.  ::)
 
Har ikkje speidel, men mine IWAKI-pumper har ein elektromotor av konventionell konstruksjon som driv ein sylindrisk permanentmagnet. Inne i denne ligg pumpehuset og den magnetiske drevne delen av impelleren.
Altså så er det permanentmagnetar som besørger magnetdriften. Motoren er for seg sjølv og virkar utan at pumpehuset er påmontert.

IWAKI-pumpene har forresten ingen problem med å tygge litt malt eller humlepellets ;)
 
Det var dette jeg mente og så er spørsmålet, hvorfor det er brukt en slik pumpe, som står på Speidelen? Det er for meg litt uforstålig, pumpa er rett og slett for fintfølende og burde hatt en mye grovere impeller. Impelleren på Speidelen har så små huller at det ikke går å få ei stoppenål igjennem hullene. Det sier seg selv at pumpa meget lett går tett, når både tøysil og den nå nye stålsil, har større hull enn det som er tilfelle i impelleren. Slik det ligger an, burde man sikte maltet før det går i speidelen, men det blir jo helt feil.  :jaha:
 
Nokon som har bilder av Speidelpumpa demontert? Sjønnar ikkje heilt ut ifrå beskrivelsane korleis den ser ut eller kva som er problemet. Er det for fine toleransar, eller er det sil i innløpet med for små hol?

Eg spør berre for det interesserar meg, ikkje for at eg har Speidel.
 
Tilbake
Topp