Hei!
Jeg har lest gjennom tråden her, og ser at det kan være litt pumpe problemer med Speidelen. Jeg har også hatt mye lyder i pumpa, første brygget var så og si lydløst.
Neste brygg var der mer lyd som jeg ikke likte, siden har lyden forsterket seg ytterligere. Jeg har 4 brygg på Speidelen og ved siste brygging stoppet pumpa selv om lys på styringsenheten, lyste. Jeg har aldri åpnet pumpa, bare spylt godt igjennom. Etter å ha lest tråden her, tenkte jeg at jeg fikk sjekke pumpa litt mer inngående. Så jeg ville skru opp, for å se hvordan tilstanden var, men dengang ei, pumpehuset satt bom fast, (det skal jo bare tiltrekkes med hånd) jeg snudde og vendte på Speidelen, for å komme best mulig til, men nei, det lot seg ikke rikke. Hammer og en dor måtte jeg finne fram og med noe ganske harde slag, løsnet forskruvningen og jeg kunne ta ut pumpehjulet. Det så helt fint ut, men da jeg lyste gjennom de små hullene, kunne jeg se litt rusk i etpar av dem, men ingen var helt tette. Jeg renset det som var og satt sammen pumpen igjen (for hånd). Fylte vann og kjørte Speidelen i et kort program, også slik at pumpen fulgte med opp mot kokepunktet. Ikke en lyd fra pumpa, den fungerte som den skulle.
Det som jeg forundret over, er at en så fintfølende pumpe, brukes i så grumsete omgivelser, det skal jo svært lite til for at den går tett. Her burde det brukes en pumpe som tåler mer enn grums på millimeteren i størrelse. Siden jeg måtte bruke rå makt for å få ut pumpehjulet, kan det kanskje være lurt for nye Speidelkjøpere å sjekke tiltrekkingen på pumpehuset før man starter brygging. Lydene i min Speidel kan meget vel ha kommet fordi pumpehuset var alt for hardt tiltrukket fra fabrikk.
Ps. Speidelen min er drøye 5 mndr. gammel, så forskruvningen til pumpa, var ikke irret eller annet som kunne gjøre at den satt så fast. Det var nok en VM mester i håndbak eller noe sånt, som hadde skrudd den sammen. :skaal2: