Til dere med masse NEIPA erfaring...

Hallstein

Norbrygg-medlem
Før jeg kaster bort timesvis med tid og masse humle, har jeg noen spørsmål når det kommer til NEIPA brygging og oppsettet mitt.

Brygger med speidel, og vørterproduksjonssiden av ting er ikke problemet når det kommer til produksjon av NEIPA, men jeg har en chronical 26L konisk gjæringstank (vanlig, av gammeltypen). som jeg kobler til en albue på toppen av (alt triclamp), med en slange som går ned til bunnen av gjæringskaret og oppi ei pepsiflaske med star-san. Funker fint til det aller meste av ølproduksjon. MEN, når gjæringa er ferdig og det ikke lenger er positivt trykk, bruker vanligvis temperaturstyringa i kjøleskapet tanken står i, å gjøre det slik at når temperaturen er på vei ned, vil star-san fra pepsiflaska dras opp i slangen og inn i ølet. Så, jeg har måttet begynne med å ta ut slangen når stormgjæringa er over.

Har dere noen gode tips til hvordan jeg kan minimere oksygenopptak med dette oppsettet etter at stormgjæringa er over uten å risikere å dra oksygen inn i tanken igjen? Denne tanken holder ikke trykk, og begynner å lekke gass så fort trykket passerer ca. 2 psi.
 
Før jeg kaster bort timesvis med tid og masse humle, har jeg noen spørsmål når det kommer til NEIPA brygging og oppsettet mitt.

Brygger med speidel, og vørterproduksjonssiden av ting er ikke problemet når det kommer til produksjon av NEIPA, men jeg har en chronical 26L konisk gjæringstank (vanlig, av gammeltypen). som jeg kobler til en albue på toppen av (alt triclamp), med en slange som går ned til bunnen av gjæringskaret og oppi ei pepsiflaske med star-san. Funker fint til det aller meste av ølproduksjon. MEN, når gjæringa er ferdig og det ikke lenger er positivt trykk, bruker vanligvis temperaturstyringa i kjøleskapet tanken står i, å gjøre det slik at når temperaturen er på vei ned, vil star-san fra pepsiflaska dras opp i slangen og inn i ølet. Så, jeg har måttet begynne med å ta ut slangen når stormgjæringa er over.

Har dere noen gode tips til hvordan jeg kan minimere oksygenopptak med dette oppsettet etter at stormgjæringa er over uten å risikere å dra oksygen inn i tanken igjen? Denne tanken holder ikke trykk, og begynner å lekke gass så fort trykket passerer ca. 2 psi.
Du bør enten overføre til fat før nedkjøling, eller ha et reservoar med CO2 koblet til albuen på toppen. Du trenger ca en liter for et headspace på 10 liter.
 
Hvis du får veske opp i slangen etter stormgjæring kan det virke som om temperaturen i tanken senkes veldig mye?
Lar som regel neipa stå på karet 10-14 dager med økende temp mot slutten før coldcrash, kobler da på en mylarballong fylt med co2 og lar det stå 2-4 dager før tapping på fat. Hvis du får negativt trykk etter stormgjæring er det noe feil med temperaturstyringen vil jeg tro.
 
Omtrent som Holmentoppen skriver; 1 liter på 10 liter headspace. Jeg har bare fylt co2 fra flaske, det er sikkert mulig å fylle fra gjæringen. Så har jeg kontrollert at karet suger co2 fra dunken, dunken "kollapser" en del når den tømmes.
 
Hvor mye av den går da typisk med når du kjøler ned? Kan man hekte denne på i starten av gjæringen, stenge krana når den er nesten full, flytte slangen til flaske med Star San for resten av gjæringen, og så hekte den tilbake på for CC?
10 liter gass som blir nedkjølt 20 grader vil krympe med ca 7 dl, om jeg husker fysikken rett. I tillegg trekker væsken seg bittelitt sammen. Siden det normalt er dobbelt som mye væske som gass i et gjæringskar utgjør det litt volum også. Så 1 liter skal være innafor. Veldig sjelden jeg Cold Crasher i noe annet enn fat, men har brukt lowtech-løsningen med to fryseposer tredd utenpå hverandre – og festet med strikk. Mylarballong og vanndunken til Clas vil også fungere bra. Metoden du beskriver er helt super – vet om flere som gjør det slik.
 
Hvor mye av den går da typisk med når du kjøler ned? Kan man hekte denne på i starten av gjæringen, stenge krana når den er nesten full, flytte slangen til flaske med Star San for resten av gjæringen, og så hekte den tilbake på for CC?
Om du kobler denne på i starten av gjæringa bør du sitte å passe godt på den da den fylles opp på minutter ;)
 
Tilbake
Topp