Tilfeldig effektivitet på hveteøl

Jeg har litt hodebry angående hveteøl. Samtlige av bryggene mine basert på pale malt har hatt en effektivitet på rundt 70%, noe jeg er fornøyd med. De to siste derimot har ikke gått som de skulle. Den første var et simpelt hveteøl med bare hvete og pilsner malt som skulle ha 1.051 OG, som endte opp på 1.044. Jeg trodde det var på grunn av for stor avstand på maltmølla, så jeg strammet inn og knuste det skikkelig fint til det siste brygget. Det var en en weizenbock som skulle ende opp på 1.076, men som endte opp på 1.061. Noen som har noen innspill? Må jeg røre mer i mesken på hveteøl?
 
Fint valg det :)
Hvete har ikke skal, men denne hvetetypen er en fin en.
Pga mindre skall i mesken, og dermed senere avrenning ville jeg forsøkt å øke temperaturen på utskyllingen, og muligens mindre meskevan/mere skyllevann :)
 
Så du anbefaler tykkere mesk da med andre ord? Jeg brukte egentlig samme forhold som jeg vanligvis bruker. Dette er kalkulert av Beersmith 2. Jeg tror temperaturen ble litt lavere enn den burde. Ble litt satt ut av mengden malt, da dette var første gang jeg lagde et sterkt øl. Det var opprinnelig planen hvertfall, men ble jo ikke slik  :bank2:
 
Det er flere faktorer som spiller inn... Skyllemetode, temperatur..osv. Men hvete har en tendens til å gi mer kompakt mesk og da er det en grei løsning å skylle med mere vann.
Å meske løsere kan også hjelpe, men da må man koke mere avdamping.
Mange løsninger, og spørsmålet er hvodan man vil løse det enklest mulig på sitt bryggeri, eventuelt sin tid :)
 
Tilbake
Topp