Tilsetning av humle på "flameout"

Har funnet en Brewdog Punk IPA-clone jeg kunne tenkt og prøve etterhvert. I oppskriften skal noen av humlene tilsettes "at flameout". Har prøvd og finne ut hva det betyr i praksis uten å lykkes? Noen som kan forklare en nybegynner slik at jeg forstår?
 
Har funnet en Brewdog Punk IPA-clone jeg kunne tenkt og prøve etterhvert. I oppskriften skal noen av humlene tilsettes "at flameout". Har prøvd og finne ut hva det betyr i praksis uten å lykkes? Noen som kan forklare en nybegynner slik at jeg forstår?
På 0 min når du slår av strømmen? Eller starten av nedkjølingen? Antar at det er noe slikt.
 
Så langt er jeg med, men skal den tas ut igjen eller bli med på hele gjæringen?
Den bunnfeller nok under kranen iløpet av nedkjølingen. Om du bruker humlepose så ville jeg ikke tatt den med i gjæringen. Er det ikke slik at om du tørrhumler for lenge, så vil du få en uønsket gressmak?
 
Dry hop 7 days betyr at man skal ha i humlen de siste 7 dagene av gjæringen, kort og godt. Det kan selvfølgelig være vanskelig å forutse når de siste 7 dagene faktisk er, men for en typisk ale som gjærer ca 7 dager kan man ha i humlen etter at gjæren er tilsatt. For en lager har du i humle etter 1 eller 2 uker, avhengig av forventet gjæringstid.
 
Tørrhumling (Dry hop) er vel anbefalt å gjøre etter at stormgjæringen er over. Jeg tilsetter gjerne tørrhumle etter 5-6 dager gjæring, og lar alle ales stå i 14 dager totalt. Selv om ølet er utgjæret etter en uke, bør gjæren få tid til å rydde opp etter seg, og dermed gi et bedre øl. Ved å tilsette tørrhumle rett etter at gjæren er tilsatt, vil mye smak og aroma bli "blåst ut" av gjæringen.
 
I desemberutgaven av Brew Your Own, er det en veldig god artikkel om tørrhumling. Det er nok mer med tørrhumling enn vi amatører vanligvis tror, men Niklas76 har delvis rett. Plant proffene er det dog forskjellige meninger.
Alt for lang og omfattende artikkel til at jeg her kan skrive et kort resyme her.
Det beste er å ønske seg et abonnement til jul.
byo.com/digitaledition
 
Ingen som kan utdype litt? Jeg er av samme gjengse oppfatning som Niklas76.

Edit: Jeg mente om de mer avanserte utlegningen fr BYO.
 
Sist redigert:
Flameout betyr når man skrur av plata og starter kjøling.

Uttrykket gir kanskje litt mer mening for de som bruker gass, altså når flammen slukkes.

Dryhop (for) 7 days betyr det niklas76 skrev.
 
Tilbake
Topp