Kristi@n skrev:Hei! Jeg har tenkt å tilsette en Porter litt lakrissmak, så jeg har handlet flisa lakrisrot fra Brygg Selv. Hvor mye skal jeg tilsette en batch på 25 liter, og når i prosessen skal det tilsettes?
Vet ikke hvorvidt det medfører infeksjonsfare å kaste flisene rett i karet - det kommer sikkert an på når i gjæringa dette gjøres. Jeg har prøvd med tilsetting to ganger, og da kokte jeg ut en liten "te" som jeg tilsatte tre-fire dager før flasking/fating. Brukte 10-12 g på 20 liter, kokte dette med ca tre desiliter (redusert til halvparten) vann. Funket bra. Mengde må en vel nesten smake seg til, men selve ekstrakten ble overraskende fyldig.Kan flisene kastes rett oppi gjæringskaret, eller bør man koke dem, å tilsette "vannet" med lakrissmak, uten flisene?
Var dette til 25 liter batch?Har eksperimentert litt med lakrisrot, mest vellykket ble en quad der jeg tilsatt 70g tørket lakrisrot siste 10 minutter av kok. Første måneden var lakrisen veldig fremtredende, og ga en tydelig saltsmak. Denne dempet seg etterhvert og nå, et år seinere, smaker quad'en nydelig. Har også laget en porter med lakrisrot, da med ca 40g. Fin og integrert lakrissmak.
Var dette til 25 liter batch?