Tilsetning av Lakrisrot

Hei! Jeg har tenkt å tilsette en Porter litt lakrissmak, så jeg har handlet flisa lakrisrot fra Brygg Selv. Hvor mye skal jeg tilsette en batch på 25 liter, og når i prosessen skal det tilsettes? 
 
Kristi@n skrev:
Hei! Jeg har tenkt å tilsette en Porter litt lakrissmak, så jeg har handlet flisa lakrisrot fra Brygg Selv. Hvor mye skal jeg tilsette en batch på 25 liter, og når i prosessen skal det tilsettes? 

jeg smakte for litt siden en slik Porter som var tilsatt ovennevnte. I dette tilfelle ble det for mye. Prøv deg frem - bittelitt først. Skal ikke mye til for at det blir en for dominerende smak...
 
Takk for tipset, får vel være litt forsiktig med tilsetningen da. Men snakker vi her om en liten neve, hvor mye er litt? Ser andre innlegg her om feks. eiketilsetning, hvor det anbefales ca 1g pr. liter i dunken under gjæringsprosessen..
 
Nå gjetter jeg vilt her, men lakrisrot er ganske kraftige saker - vil tro at eikeflis er langt mindre villig til å avgi smak enn den.

Hva med å lage et separat lakrisekstrakt (koke inn i vann og sile av) og så blande dette inn etter smak ved omstikking? Kan jo f.eks ta av en liter utgjæret øl og tilsette litt etter litt til det blir passe, og så gange opp til totalt volum. Eventuelt kombinere dette med sukkerlake til karbonering.
 
Det var en smart og safe måte å gjøre det på, takk for tipset buskas! Var også innom Nøgne Ø i dag (veldig grei nabo å ha) og spurte om det samme. Han jeg pratet med hadde ikke gjort det selv, men mente at 10g. oppi koken de siste 5 minuttene burde være ok. Mener jeg har hørt det samme om appelsinskall også. Gav ikke dette ønsket styrke, ville han ha putta mer flis i en Humleball i gjæringsbøtta , for så og fjerne ballen når jeg oppnådde ønsket smak.. Uansett høres det tryggere ut med lakris-lake..
 
Drakk en bøgedal med lakrisrot (355?), distinkt men tilstede. Bedre med for lite enn for mye. Ville også fokusert på å ha det med sent, for å unngå "kokt" smak
 
Slenger meg med med littegranne erfaring og flere spørsmål:

Jeg har ikke brukt lakrisstengene fra f.eks. Bryggselv enda, men jeg har laget to havrestouts med hhv lakrisrotpulver (<20g) og lakrisrotekstrakt-pulver (<10g) mot slutten av koket. Begge endte særs bra, men jeg var veldig usikker på hvordan det kom til å gå underveis.

Den største utfordringen i forberedelsesfasen var nettopp at det er vanskelig å finne info om hva slags form for lakris man bruker og hva det har å si:

Er det lakrisrot, lakrisrotekstrakt (hvilken form), eller "brewers licorice" - såvidt jeg kan forstå tilsvarende ovennevnte lakrisstenger - eller tilogmed anis, (e.l.)?
Hva er forskjellen på disse?
Finnes det andre subsitutter?
Hvilke mengder kan man bruke av de ulike?
Hvilken effekt har andre "stoffer" enn "lakrissmaken"? F.eks. søtningsmiddelet som finnes i lakris (ettersom jeg har forstått)
Sikkert mm..

Skuffende nok kommer også de amerikanske forumene her for en gangs skyld så godt som fullstendig til kort, da amerikanere flest ikke akkurat har et varmt forhold til lakris i utgangspunktet...

Om noen kan gi et (populær)vitenskapelig svar eller dele erfaringer med lakrisvarianter i øl, så hadde det blitt satt stor pris på!     
 
Kan flisene kastes rett oppi gjæringskaret, eller bør man koke dem, å tilsette "vannet" med lakrissmak, uten flisene?
 
Kan flisene kastes rett oppi gjæringskaret, eller bør man koke dem, å tilsette "vannet" med lakrissmak, uten flisene?
Vet ikke hvorvidt det medfører infeksjonsfare å kaste flisene rett i karet - det kommer sikkert an på når i gjæringa dette gjøres. Jeg har prøvd med tilsetting to ganger, og da kokte jeg ut en liten "te" som jeg tilsatte tre-fire dager før flasking/fating. Brukte 10-12 g på 20 liter, kokte dette med ca tre desiliter (redusert til halvparten) vann. Funket bra. Mengde må en vel nesten smake seg til, men selve ekstrakten ble overraskende fyldig.
 
Har eksperimentert litt med lakrisrot, mest vellykket ble en quad der jeg tilsatt 70g tørket lakrisrot siste 10 minutter av kok. Første måneden var lakrisen veldig fremtredende, og ga en tydelig saltsmak. Denne dempet seg etterhvert og nå, et år seinere, smaker quad'en nydelig. Har også laget en porter med lakrisrot, da med ca 40g. Fin og integrert lakrissmak.
 
Har eksperimentert litt med lakrisrot, mest vellykket ble en quad der jeg tilsatt 70g tørket lakrisrot siste 10 minutter av kok. Første måneden var lakrisen veldig fremtredende, og ga en tydelig saltsmak. Denne dempet seg etterhvert og nå, et år seinere, smaker quad'en nydelig. Har også laget en porter med lakrisrot, da med ca 40g. Fin og integrert lakrissmak.
Var dette til 25 liter batch?
 
Tilbake
Topp