Ser ikke ut som det finnes noen gode kalkulatorer om dette. Thanks anyway
Om du tilsetter saltene i mesken eller i kok, spiller egentlig ingen rolle. Du må bare bruke noe mindre når du tilsetter i kok for å få den samme konsentrasjonen, siden volumet er mindre. Så hvis du ganske enkelt reduserer mengden salter med samme prosent som volumet er redusert, skulle du vel kunne bruke f.eks.
kalkulatoren til Glenn .
Jeg laget meg et eksempel med altbier. 25 liter meskevann og 15 liter skyllevann, til sammen 40 liter. Da skal jeg bruke til sammen 8 gram sulfat og 8 gram klorid, sier kalkulatoren.
Men så vil jeg bruke bare 5 gram til sammen i mesk/skyllevann, og tilsette det resterende i koken.
La oss si jeg har brukt 5 kg malt, som holder tilbake 5 liter av den vørteren jeg produserer. I tillegg blir det borte 2 liter grums som ligger igjen i kjelen. Jeg får altså 40 - 7 = 33 liter til kok.
De 11 grammene jeg ikke har tilsatt, må reduseres tilsvarende. Det blir 9 gram, altså 4,5 gram sulfat og 4,5 gram klorid som da skal tilsettes i kokekjelen.
(33 : 40 = 0,825. Og 11 X 0,825 = 9,075)
Kalkulatoren oppgir også 2,5 gram kalsiumkarbonat og 5 gr natron som tilsetning i mesk. Disse skal heve pH'en, men du vil ikke trenge så mye, siden du bruker mindre klorid og sulfat - bare en snau tredel - som trekker pH'en ned. Så du kan antakelig bare kutte mengden av disse til en tredel, også.