Tilsetting av tørrgjær før flasking / WLP007

lmb

Hei Medbryggere,

Jeg brygget mitt andre  «all grain» brygg her for 2 uker siden, et American Brown Ale sett fra bryggselv.no. Jeg brygger på en BB60 og OG kom på 1,044 litt lavt i forhold til det som står i oppskriften (1,055). Jeg tilsatte 2 rør med WLP007 og det ser ut som at den har gjæret seg ferdig, men FG er på 1,018. Jeg hadde laget en starter på 1L etter anbefaling fra Mr. Malty. Magnet røreren fikk jeg ikke start på og starteren ble ristet i perioder for hand de første 24t før jeg fikk starteren til å fungere. Regner med at det er grunnen til en så høy FG?

Jeg har lest at mange tilsetter 1g tørrgjær i tillegg til sukkerlake før flasking når de bruker WLP007. Siden FG’n er så høy, er jeg i faresonen for flaske bomber hvis jeg tilsetter litt tørrgjær?

Øllet smaker forresten godt, men hvis det er noen som har noen tips til hvordan jeg kan bedre effektiviteten på bryggeriet så tar jeg imot anbefalinger. Fly sparger fra Igloo kjøleboks.

Ønsker alle en God Jul  :)

En brown ale kan kanskje tåle litt restsødme, blir sikkert godt uansett.
Hvilken temperatur mesket du på? Hvilken fg siktet du på?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Hei RawRoffe,

Takk for svar  :) Jeg mesket på 66C i 60min, skrudde opp temp til 78C, sirkulerte til oppnådd temp, så 5min på 78C før jeg begynte å skylle ut.
Siktet på et FG på 1,015.

Ser egentlig ingen grunn til å tilsette noe annet ved flasking. Du kan evt sette dunken et sted det er litt varmere i noen dager og se om SG synker litt til før du flasker. Ny gjær tilsettes som regel bare når man skal flaske sterke brygg, det trengs ikke her på denne normale ølen.

Tilbake
Topp