Tips angående flight til ølsmaking?

Jeg har fått æren av å ta en bedriftsgjeng gjennom en hjemmebryggingsprosess, samt en ølsmaking som skal illustrere mangfoldet i ølverdenen fra lys pils til barley wine. Dette skal kombineres med mat som tilpasses ølet vi velger. Mitt spørsmål til ølkjennerne på forumet er følgende: Hvilken flight bestående av 8 øl ville illustrere mangfoldet og kvaliteten i ølverdenen (med vekt på norsk bryggerikunst) best. Mine restriksjoner er at dette må være relativt greit tilgjengelig på vinmonopolet (ønsker at deltagerne skal kunne kjøpe sine favoritter etterpå). Tenker også at tyngden i listen bør ligge i den lyse enden da dette oftest er lettere tilgjengelig for gjennomsnittsganen...

Takk for den, veldig fin for en fersking :)

Bør kanskje printes ut og settes i en liten mappe...

Min erfaring:
-8 øl er for mye. 4-5 er passe, særlig med matfølge. Det er mange smaker og mye alkohol deltakerene (og du) skal holde rede på.
-forutsatt at deltakerene ikke er avanserte øldrikkere; prøv å få smakt forskjellige stiler og forskjeller; undergjæret/overgjæret, engelsk/amerikansk/belgisk/tysk, lys/mørk, sterk/svak, etc.
-lag avgrensninger; f.eks. kun øl fra norske mikrobryggerier.

Heftet fra vinmonopolet er fint. De har dem i papirutgave på polet, så det kan jo være en ide og hente et hefte til hver av deltakerne.

Tilbake
Topp