Tips angående silkar BB30 Basic

Christer76

Norbrygg-medlem
Hoi! Har gått til anskaffelse av ett silkar til BB30 Basic'n min. Har forløpig kun brukte det til ett brygg. Noe som
irriterte meg litt var att det seilte rundt hit og dit når jeg rørte i mesken. La også merke til at det hadde blitt noen riper og småbulker i bunnen av BB'n etterpå. Dette kun etter en gangs bruk. Lurer derfor på om det er noen som har hatt lignende problem og så vil dele ett eller flere lure triks for å holde silkaret i ro under røring???
 
Jepp, det er litt styr og bråk med silkaret, men jeg holder som regel bare i det hvis jeg skal røre i mesken. Ellers kan du evt kjøpe en meskepose og da får du også plass til en kg mer enn at du brukte silkaret.
 
Jeg har meskepose og den har funket fint men litt kjip å gjøre rein syns jeg. Jeg har Basic varianten av BB30 noe som betyr at jeg må røre ganske mye. Har prøvd å røre samtidig som jeg holder i silkaret men syns det blir litt tungt å røre med ei hånd i 1 time. Tenkte å kanskje montere noen "dingser" på siden av silkaret som vil bredde det så det når kanten av BB30'n.
 
Det er ikke nødvendig å røre hele tiden.
Nok å røre godt etter innmesk for å få jevn temperatur i mesken.
 
Ahh, ok. Jeg er ganske fersk og har hørt at det lønner seg å røre ofte. Armen blir glad da hvis den slipper det. :)
 
Det er nok litt forskjellig hvor mye det røres rundt omkring, men det er også helt vanlig å la mesken stå i ro i 60 minutter under meskingen.
 
Kan ikke se at bryggere som har kontinuerlig sirkulasjon (speidel f.eks.) oppgir høyere effektivitet enn bryggere som ikke rører -
så jeg har med lett hjerte sluttet meg til den siste gruppen. Har ca 75% utbytte på BB30. Helt greit :)
 
Har også en basic bb30... får som regel 75-78% utbytte. Men jeg rører ikke ofte. Kanskje 3 ganger i løpet av hele meske perioden, jeg har også en gammal sovepose som jeg trer over den og skrur ned watte til ca 50-70% da holder den en fin temp en times tid.. :)
 
Tilbake
Topp