Hannaas
Norbrygg-medlem
Det har vist seg vanskelig å få tak i en skikkelig, gammeldags kokeplate som kan brukes til temperaturregulering med PID. Kervel-platene lages ikke lenger, og bruktmarkedet er mer eller mindre støvsugd. Det finnes profesjonelle kokeplater å få tak i, men det koster mer enn det smaker for min del. I den andre enden av skalaen finnes rimelige kokeplater for privatmarkedet, men de er stort sett uegnet av to grunner:
Jeg prøvde kokeplaten umodifisert, men det viste seg at termostaten slo platen på og av med ujevne mellomrom, på tross av at den sto på max. For å løse dette problemet, må kokeplaten åpnes opp. Slik ser den ut på innsiden:
Termostaten er oppe til venstre. Nederst på bildet er en termisk sikring som beholdes uendret. Nærbilde av termostaten:
Termostaten er av bimetalltypen, som knepper over når metallet spenner seg tilstrekkelig, som følge av temperaturendring. Innstillingsskruen på utsiden strammer denne fjæren, slik at den knepper over ved høyere eller lavere temperatur. Nærbilde av mekanismen:
Ettersom kokeplaten muligens vil byttes ut, kan det være greit å ikke ødelegge denne mekanismen. Derfor tok jeg en "quick fix" og kortsluttet hele termostaten ved terminalene. Dette gjør at kokeplaten alltid er på når den er tilkoblet nettspenning, og samtidig er det enkelt å reversere. Bilde av kortslutningen:
En bedre løsning ville vært å løsne begge kabelskoene fra termostaten, og sette dem sammen med et skjøtestykke. Dessverre hadde jeg ikke et skjøtestykke tilgjengelig, dessuten manglet jeg noe varmebestandig å isolere koblingen med. Denne kortslutningen fungerer fint, men ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du driver med. Jeg vil uansett ikke benytte platen ubevoktet, og bruker jordfeilbryter for sikkerhets skyld.
Det neste problemet er vekten av det som skal oppå platen. Denne kokeplaten er laget av tynn stålplate med fire små ben av plast, så det er neppe en god idé å lempe en full meskegryte på den. For å løse problemet limte jeg først en liten fjær på hvert ben:
Deretter lagde jeg et stativ til gryten. Det må være passe høyt, slik at den fjærbelastede kokeplaten akkurat er høyere enn stativet:
(legg merke til det lekre stativet på hver side av kokeplaten. Dette vil senere byttes mot noe mer robust og elegant).
Med gryten på plass klemmes fjærene sammen, og sørger for at kokeplaten har god kontakt med grytens bunn, selv om stativet tar nesten hele vekten:
Nå fungerer platen fint sammen med PID-regulator og pumpe, og det hele kostet meg fire små fjær og en halvtimes tid.
- For å spare penger benytter de termostat i stedet for effektbryter, som gjør at platen slår seg av og på i tide og utide.
- De er ikke konstruert for å kunne bære vekten av en full meskegryte.
Jeg prøvde kokeplaten umodifisert, men det viste seg at termostaten slo platen på og av med ujevne mellomrom, på tross av at den sto på max. For å løse dette problemet, må kokeplaten åpnes opp. Slik ser den ut på innsiden:
Termostaten er oppe til venstre. Nederst på bildet er en termisk sikring som beholdes uendret. Nærbilde av termostaten:
Termostaten er av bimetalltypen, som knepper over når metallet spenner seg tilstrekkelig, som følge av temperaturendring. Innstillingsskruen på utsiden strammer denne fjæren, slik at den knepper over ved høyere eller lavere temperatur. Nærbilde av mekanismen:
Ettersom kokeplaten muligens vil byttes ut, kan det være greit å ikke ødelegge denne mekanismen. Derfor tok jeg en "quick fix" og kortsluttet hele termostaten ved terminalene. Dette gjør at kokeplaten alltid er på når den er tilkoblet nettspenning, og samtidig er det enkelt å reversere. Bilde av kortslutningen:
En bedre løsning ville vært å løsne begge kabelskoene fra termostaten, og sette dem sammen med et skjøtestykke. Dessverre hadde jeg ikke et skjøtestykke tilgjengelig, dessuten manglet jeg noe varmebestandig å isolere koblingen med. Denne kortslutningen fungerer fint, men ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du driver med. Jeg vil uansett ikke benytte platen ubevoktet, og bruker jordfeilbryter for sikkerhets skyld.
Det neste problemet er vekten av det som skal oppå platen. Denne kokeplaten er laget av tynn stålplate med fire små ben av plast, så det er neppe en god idé å lempe en full meskegryte på den. For å løse problemet limte jeg først en liten fjær på hvert ben:
Deretter lagde jeg et stativ til gryten. Det må være passe høyt, slik at den fjærbelastede kokeplaten akkurat er høyere enn stativet:
(legg merke til det lekre stativet på hver side av kokeplaten. Dette vil senere byttes mot noe mer robust og elegant).
Med gryten på plass klemmes fjærene sammen, og sørger for at kokeplaten har god kontakt med grytens bunn, selv om stativet tar nesten hele vekten:
Nå fungerer platen fint sammen med PID-regulator og pumpe, og det hele kostet meg fire små fjær og en halvtimes tid.