Tips: Billig kokeplate til mesking (DIY)

Hannaas

Norbrygg-medlem
Det har vist seg vanskelig å få tak i en skikkelig, gammeldags kokeplate som kan brukes til temperaturregulering med PID. Kervel-platene lages ikke lenger, og bruktmarkedet er mer eller mindre støvsugd. Det finnes profesjonelle kokeplater å få tak i, men det koster mer enn det smaker for min del. I den andre enden av skalaen finnes rimelige kokeplater for privatmarkedet, men de er stort sett uegnet av to grunner:
  1. For å spare penger benytter de termostat i stedet for effektbryter, som gjør at platen slår seg av og på i tide og utide.
  2. De er ikke konstruert for å kunne bære vekten av en full meskegryte.
Da jeg fikk en kokeplate av typen Wilfa CP-1 av min hyggelige kollega @Håvard V, fant jeg ut at noe måtte gjøres. Dette er en kokeplate av billigste sort, men den er spesifisert til 2000 W som bør være greit nok til stegmesking og opprettholdelse av temperatur under meskingen, sammen med en liten pumpe.

2cei3kh.jpg


149r4lv.jpg



Jeg prøvde kokeplaten umodifisert, men det viste seg at termostaten slo platen på og av med ujevne mellomrom, på tross av at den sto på max. For å løse dette problemet, må kokeplaten åpnes opp. Slik ser den ut på innsiden:

2ymvmyx.jpg


Termostaten er oppe til venstre. Nederst på bildet er en termisk sikring som beholdes uendret. Nærbilde av termostaten:

2isuqeh.jpg


Termostaten er av bimetalltypen, som knepper over når metallet spenner seg tilstrekkelig, som følge av temperaturendring. Innstillingsskruen på utsiden strammer denne fjæren, slik at den knepper over ved høyere eller lavere temperatur. Nærbilde av mekanismen:

11izmnm.jpg


Ettersom kokeplaten muligens vil byttes ut, kan det være greit å ikke ødelegge denne mekanismen. Derfor tok jeg en "quick fix" og kortsluttet hele termostaten ved terminalene. Dette gjør at kokeplaten alltid er på når den er tilkoblet nettspenning, og samtidig er det enkelt å reversere. Bilde av kortslutningen:

35cki2f.jpg


En bedre løsning ville vært å løsne begge kabelskoene fra termostaten, og sette dem sammen med et skjøtestykke. Dessverre hadde jeg ikke et skjøtestykke tilgjengelig, dessuten manglet jeg noe varmebestandig å isolere koblingen med. Denne kortslutningen fungerer fint, men ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du driver med. Jeg vil uansett ikke benytte platen ubevoktet, og bruker jordfeilbryter for sikkerhets skyld.

Det neste problemet er vekten av det som skal oppå platen. Denne kokeplaten er laget av tynn stålplate med fire små ben av plast, så det er neppe en god idé å lempe en full meskegryte på den. For å løse problemet limte jeg først en liten fjær på hvert ben:

30upogj.jpg


o6l5j6.jpg


Deretter lagde jeg et stativ til gryten. Det må være passe høyt, slik at den fjærbelastede kokeplaten akkurat er høyere enn stativet:

snghoz.jpg

(legg merke til det lekre stativet på hver side av kokeplaten. Dette vil senere byttes mot noe mer robust og elegant).

Med gryten på plass klemmes fjærene sammen, og sørger for at kokeplaten har god kontakt med grytens bunn, selv om stativet tar nesten hele vekten:

55ih7a.jpg


Nå fungerer platen fint sammen med PID-regulator og pumpe, og det hele kostet meg fire små fjær og en halvtimes tid. :D
 
Gjorde det samme til mine kokeplate, jeg brukte de til koking og hadde dermed full effekt, i ca to brygg.

Disse platene er ikke laget for varmen full effekt gir, så pass på. Til ditt meske behov går det nok fint.
 
Gjorde det samme til mine kokeplate, jeg brukte de til koking og hadde dermed full effekt, i ca to brygg.

Disse platene er ikke laget for varmen full effekt gir, så pass på. Til ditt meske behov går det nok fint.

Røk den termiske sikringen?

Godt mulig det hjelper å montere en liten vifte for å blåse luft under platen, og dermed avkjøle den.
 
Jeg bruker denne plata til stegmesking sammen med boilermaker og pumpe. Det er såpass langsomme temperaturendringer, spesielt ned i temperatur, at jeg i grunnen ikke synes det har noe for seg å mekke på plata. Sammen med Pid, klarer jeg å styre temperatur opp på en helt grei måte. Det største problemet er egentlig vekta, som jeg foreløpig har løst med å støtte opp med noen lekter, men løsningen her ser jo interessant ut.
 
Sist redigert:
Har koplet ut termostaten med to like hos meg. "Hovedbryter" på ledningen. Bruker de til HLT 20l. Har tålt både varme og trykk mine da. Det termostatgreiene er bare tull fra ende til annen.
 
Synes det knaket litt i plata da jeg mesket mellom åtte og ni kg malt oppå den nylig, så jeg vurdere alvorlig å sette på trykkfjær ala det @Hannaas har gjort her. Hvor får man tak i fjærer som tåler litt? Har sjekket julaclastema uten å finne noe annet enn små pinglete greier. Må man rett og slett bestille dette fra et sted?
 
Synes det knaket litt i plata da jeg mesket mellom åtte og ni kg malt oppå den nylig, så jeg vurdere alvorlig å sette på trykkfjær ala det @Hannaas har gjort her. Hvor får man tak i fjærer som tåler litt? Har sjekket julaclastema uten å finne noe annet enn små pinglete greier. Må man rett og slett bestille dette fra et sted?
Fjærene mine kommer fra en jernvarehandel i Bergen, mener jeg å huske. Det er mange år siden de ble kjøpt inn, så jeg er ikke helt sikker. Uansett ville jeg sjekket velassorterte jernvarehandlere og hobbybutikker.
 
Jeg bruker de største av de som følger med i dette settet (2 stk viklet inni hverandre): http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/Ovrig/Fjar-200-stk-191079/

Men som du sier selv, de er i minste laget - men det funker
Det er noe liknende dette jeg har kikket på. Velassorterte jernvarehandlere er dessverre en nesten utryddet art, later det til, så det kan godt hende det blir til at jeg forsøker meg på samme løsning som @N-4760, og heller har doble fjærer.
 
Tilbake
Topp