Hei,
Skal brygge en IPA senere i dag og jeg lurer på om noen har innspill til oppskriften. Hovedsakelig er mulighetene for korreksjon på humleprofil, da jeg har bestilt kvernet malt. Øvrig maltprofil blir som det blir!
Batch volume: 22l
Øltype: Hazy IPA
Bryggemetode: GF
ABV: 6%, OG: 1.061, FG: 1.015
IBU: 61
Malt
2 kg pale ale-malt
2 kg pilsnermalt
500 g hvetemalt
300 g carapils
200 g hvete, flaket
100 g carahell
200 g havre, llaket (denne kan justeres, bruker vanlig "grøthavregryn")
500 g laktose (jeg har lagt opp til 500g, men kan justere nedover)
Humle (foreløpig)
10 g Galaxy - 30 min
20 g - El Dorado, 10 g Azacca, 10 g Azzaca - 5 min
60 g - "" - 30 g "" - 30 g "" - 20 min hopstand
100 g - "" - 50 g - "" - 50 g - "" - 3 dager tørrhumle
Gjær
Imperial Yeast A43 Loki
Deles i to 9 ls fat med mangoekstrakt i det ene fatet (jf David Heath).
Som dere ser har jeg lagt opp til en 2-1-1 fordeling av El Dorado, Galaxy og Azacca. IBU menes å ligge på 61, men jeg er ganske sikker på at opplevd IBU er en god del svakere enn dette. Tanker?
Har noen innspill til hvordan oppskriften er lagt opp? Får ikke gjort mye med maltprofil med unntak av laktose og havretilsetning, men tar gjerne også innspill på selve oppskriften. Med FG og laktose vil man forvente ganske mye sødme; kan det være en idè å jazze opp bitterhumle noe for å balansere dette? Egentlig har jeg lagt opp til 30 minutter kok, men kan selvsagt øke til 60 min. Har noen erfaring med Loki-gjær?
Ellers er målet en saftig, humlete øl, som samtidig har noe bitterhet uten å virkelig "bite".
Alle innspill mottas som vanlig med takk!
Skal brygge en IPA senere i dag og jeg lurer på om noen har innspill til oppskriften. Hovedsakelig er mulighetene for korreksjon på humleprofil, da jeg har bestilt kvernet malt. Øvrig maltprofil blir som det blir!
Batch volume: 22l
Øltype: Hazy IPA
Bryggemetode: GF
ABV: 6%, OG: 1.061, FG: 1.015
IBU: 61
Malt
2 kg pale ale-malt
2 kg pilsnermalt
500 g hvetemalt
300 g carapils
200 g hvete, flaket
100 g carahell
200 g havre, llaket (denne kan justeres, bruker vanlig "grøthavregryn")
500 g laktose (jeg har lagt opp til 500g, men kan justere nedover)
Humle (foreløpig)
10 g Galaxy - 30 min
20 g - El Dorado, 10 g Azacca, 10 g Azzaca - 5 min
60 g - "" - 30 g "" - 30 g "" - 20 min hopstand
100 g - "" - 50 g - "" - 50 g - "" - 3 dager tørrhumle
Gjær
Imperial Yeast A43 Loki
Deles i to 9 ls fat med mangoekstrakt i det ene fatet (jf David Heath).
Som dere ser har jeg lagt opp til en 2-1-1 fordeling av El Dorado, Galaxy og Azacca. IBU menes å ligge på 61, men jeg er ganske sikker på at opplevd IBU er en god del svakere enn dette. Tanker?
Har noen innspill til hvordan oppskriften er lagt opp? Får ikke gjort mye med maltprofil med unntak av laktose og havretilsetning, men tar gjerne også innspill på selve oppskriften. Med FG og laktose vil man forvente ganske mye sødme; kan det være en idè å jazze opp bitterhumle noe for å balansere dette? Egentlig har jeg lagt opp til 30 minutter kok, men kan selvsagt øke til 60 min. Har noen erfaring med Loki-gjær?
Ellers er målet en saftig, humlete øl, som samtidig har noe bitterhet uten å virkelig "bite".
Alle innspill mottas som vanlig med takk!