Tips og triks for å senke gravity?

Har en Black IPA, type 7 fjell som ser ut som den lander på 1.019-20. Den ble laget 24/7 og har stått 14 dager i morgen (6/8). Jeg var litt uheldig og uerfaren så landet på 1.051. Skulle bli 1.068 :(

Jeg målte gravity en uke etter og da var den 1.020. Målte igjen i går (dag 12) og den er fortsatt 1.020.
I følge oppskiften skal OG bli 1.015.

Det store spørsmålet er: Finnes det noen tips og triks jeg kan gjøre for å senke gravity? Vente, høyere temperatur, tilsette noe?

Temperaturen i kjelleren er stabil på 16-17 grader, men jeg kan sette den i et rom ved 22-24 grader om det skulle hjelpe.
 
Du kan prøve å ta ut litt og tilsette ny gjær og se om prøven gjærer noe ned. Lite med oksygen etter ferdig gjæring, og du vil ikke ha oksygen i det nå. Jeg ville heller levd med den litt søtere, og heller prøvd på nytt med litt inngripen i oksygentilførsel og pitche rikelig med gjær. Om du ikke får høyt nok utbytte med utstyret ditt per idag så ville jeg supplementert med DME eller laget en litt mindre batch.
 
Vil for øvrig tipse om en artikkel som ligger under medlemsseksjonen som heter "Bryt 1020-grensen!", interessant informasjon rundt temaet final gravity.
 
Målte SG ved 20 grader rett etter at den var kjølt ned. Riset også godt før jeg satt den til ro. Tror jeg øker gradene til 20-22 de siste dagene og håper på det beste. Takk for mye god hjelp, som alltid! :)
 
Jeg har selv bommet på en FG som endte på 1.020 og ikke 1.013 som jeg hadde planlagt.

Ble totalt 5,2% og en søt tørstedrikk som også kvinnene liker.. Den har blitt svært populær så regner med at det forsvinner fort var en slags hybrid med pilsner, cornflakes og ris .

Så er ikke sikkert det er verdens undergang.

Easybrew
 
Tilbake
Topp