Tips til amerikansk pale ale (APA)

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Er dessverre snart tom for min første batch med APA, men det betyr bare at den falt i god smak. Dessuten har den tapt mye av den gode aromaen den siste tiden, så da er det kanskje like greitt... Uansett. Vil brygge en ny APA til våren / sommeren da jeg vil ha en lettdrikkelig og god pale ale (satser på mye fint vær og lange sommerkvelder  :eek:).

På første batch (lys ekstrakt med 5 % steepa carapils) brukte jeg Wyeast 1056 american ale som gjær, Chinook som bitterhumle, Cascade som smak og aroma samt tørrhumlet med Amarillo og Cascade (to ulike batcher). Har i tillegg til disposisjon nå også Centennial, Columbus og Summit. Er hypp på Summit siden den blir markedsført som perfekt til amerikanske pale ales / ipas, men har ikke bestemt meg ennå. (Tenker at det kanskje blir litt for lite kompleks smak med bare en single hop?) Det er spesielt ett punkt som gjør meg usikker, men dette har kanskje ikke med humla å gjøre i det heile tatt?

Jeg synes de fleste IPAene fort får en litt såpeaktig smak  og lurer på hva dette kan komme av (malttype, mesking, humle, gjærtype, gjæringstemperatur, anna?) Hadde satt stor pris på om noen av forummedlemmene har erfaring å bidra med  :amen: ? Når det gjeld APA så har jeg smakt for få "kommersielle" APAs til at jeg kan konkludere tilsvarende der, men min egen APA hadde ikke dette problemet.

Ang gjær så tenker jeg nå å bruke Safale US-05.

Centennial, Columbus og Summit er utmerket til amerikansk pale ale. Har aldri prøvd Summit selv, men mange liker den godt. Noen sier at de har fått en smak av løk eller hvitløk av den, mens andre igjen sier at de ikke skjønner hva disse folkene snakker om. Jeg har det noenlunde på samme måte med såpesmaken du nevner – har aldri opplevd det selv. Folk har litt ulik smakssans.

US-05 er bra.

Hvitløk-apa? Det hadde vært no det!
Jeg har en teori om at såpesmaken, som mange av mine venner kjenner som akkurat det, kommer av gjæringstempen. Mitt brygg ble gjæra på 17-18 grader. Skulle prøvd dette for en IPA og sjekka. Får se med tiden.

Mener å ha lest at kalsiumsulfat kan motvirke såpesmak i godt hulmet øl. I en IPA pleier jeg å tilsette opp til 4 ml pr 10 liter vørter 10-15 minutter før kokeslutt.

ragnarf skrev:
Mener å ha lest at kalsiumsulfat kan motvirke såpesmak i godt hulmet øl. I en IPA pleier jeg å tilsette opp til 4 ml pr 10 liter vørter 10-15 minutter før kokeslutt.

Den teorien skal testes. Takk, ragnarf.

Ta et søk på vannjustering. Den totale mengden av kalsium kommer fra kritt (kalsiumkarbonat, tilsettes mesken), gips (kalsiumsulfid) og kalsiumklorid. I tillegg kommer kalkmengden vannet har fra før. Natron benyttes også i mesken på samme måte som kritt for å unngå for lav PH i mesken.
Gahr har lagt ut en utmerket tabell for vannjustering som tar hensyn til humleprofil og andel mørke maltsorter. Det er i tillegg en fordel å vite litt om vannet før man justerer.
Hvis jeg lager en humlesterk brown ale pleier jeg å øke andelen kalsiumsulfat på bekostning av kalsiumsulfid.

Edit: innlegg fjerna. Starta i ny tråd: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5943.0.html

Tilbake
Topp