Tips til denne stouten som skal brygges lørdag?

edorf skrev:
Jeg har sett og lest om de som også har i hele mengden vann i ett jafs og deretter tapper av. (høres komfortabelt ut...) noen her som gjør det?

Jeg gjør det, det fungerer bra for meg. Men så har jeg plass til 75 liter i meskekaret også.. Effektiviteten min ligger på +/- 70%, som jeg også er godt fornøyd med.

Skal du kjøre denne linja må du ha rikelig plass i meskekaret, husk at det blir liggende igjen en god del vann i maltet.
(Nøyaktig hvor mye kan man finne ut, kanskje 1L pr kg ellerno?)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Da var det flasket. Men jeg har ikke noe større tro på dette brygget. Veldig grumsete, med store "biter" flytende rundt i ølen.
Skulle tøffe meg og droppet irish moss, + fikk med endel trub (er det det det heter?) over i gjøringskaret, men som jeg regnet med/håpte skulle sette seg.

Tappet av fra bunnen, kan jo være at jeg har satt ventilen litt lavt men (ca 4 cm fra bunn).

Håper det kommer seg litt ift sånn det er nå så det blir drikkanes!

Hepp!
 
Klarte ikke å vente lenger, så nå måtte jeg ta en test. Plukket en av de første flaskene som ble tappet og som jeg regnet med var mest ute å kjøre med grums.

4 dager har de nå stått på 20 grader og ga fra seg et bestemt pffsst når jeg åpnet den. Grumset var vekk, den er allerede karbonert langt bedre enn mitt første brygg.
Fargen er fin, og selv om det er fremtredende gjær smak og lukt så smaker den godt, og har en fin brent smak.

Hadde jeg aldri trodd gett....  :ilike:

Beklager rotasjonen på bildet....
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    293,6 KB · Sett: 119
Tilbake
Topp