Da er jeg igang med mitt aller første brygg (Brage Brygg - Norsk Pils). Jeg rakk å sette gjærstarteren dagen før NM slik at jeg kunne troppe opp på Månefisken og føle at jeg hørte til der jeg og. Jeg ble veldig glad når jeg målte OG på 1040 - som jeg har forstått er helt ideelt for dette ølet. Men, siden jeg valgte en lager som første brygg, så må jeg vente lenge med å få slukket tørsten.
I påvente at pilsen skal bli klar, tenkte jeg at jeg like godt kunne hive meg rundt og brygge et øl som ikke tar så lang tid på å bli ferdig - da har jeg noe å kose meg med mens jeg venter.
Noen som kan anbefale en oppskrift som innehar følgende kriterier:
[
I tilegg til tilgang på oppskriftene på forumet har jeg forøvrig tre bøker som inneholder oppskrifter:
Noen anbefalinger til ventebrygg?
I påvente at pilsen skal bli klar, tenkte jeg at jeg like godt kunne hive meg rundt og brygge et øl som ikke tar så lang tid på å bli ferdig - da har jeg noe å kose meg med mens jeg venter.
Noen som kan anbefale en oppskrift som innehar følgende kriterier:
[
- Lys ale (engelsk?)
- Lettdrikkelig og leskende
- Enstegsmesk
- Tørrgjær (har ikke tid til starter)
- Ingredienser jeg kan få tak i i Norge (må få kjøpt inn før påsken)
- Relativt få ingredienser (enkelt og billigere) - kanskje jeg til og med kan få brukt opp noen av restene fra pilsen (Pilsnermalt 300g, Carapils 850g, Münchenermalt 850g, Saaz humle 70g)
- Enkelt å brygge
- Kort tid til drikkeklart (er ordentlig tørst nå)
- Oppskrift 25L
- Helst "tried and tested"
I tilegg til tilgang på oppskriftene på forumet har jeg forøvrig tre bøker som inneholder oppskrifter:
- Clone brews
- Moderne hjemmebrygging
- How to brew
Noen anbefalinger til ventebrygg?