Tips til kunstig karbonering av en belgisk blonde på fat

Marius K.

Norbrygg-medlem
Jeg er helt newbie på fating og har nå mitt første øl stående til karbonering, en belgisk blonde. Jeg testet det første glasset i går etter at fatet har stått 4 dager på 7 grader med et trykk på 1 bar. Det skal da tilsi 2,5 volum CO2. Ølet var fortsatt noe tamt, men jeg antar det tar mer enn 4 dager før det er ferdig karbonert. Det jeg lurer på er vel i grunn om jeg likevel skal øke trykket noe. Belgisk blonde skal vel ha rundt 3-4 volum CO2 for å være "i stil". Et trykk på 1,4 bar vil gi ca. 2,9 volum CO2 så jeg tenkte kanskje prøve meg på det, men så har jeg forstått det slik at antall volum CO2 oppfattes noe ulikt mellom flaskekarbonering og karbonering på fat. Hva tenker dere med erfaring med fating, bør jeg dra den opp til 1,4 bar (2,9 volum CO2) eller blir det for heftig? Vil jeg klare å servere uten for mye skum på 1,4 bar eller må jeg da justere trykket ned ved servering? Jeg har slanger som er rundt 1,6 meter tror jeg...
 
Diameter på slangen betyr også noe på tappetrykk. Selv har jeg 3/16"

Det fine med tvangskarbonering er at her kan du justere opp og ned etter egne preferanser og smak. Jeg liker selv litt futt, så hadde ikke gruet meg for å gå opp på 1,5-1,7.
 
Ved forrige prøvesmak hadde jeg hatt ølet stående til karbonering et par ukers tid. For meg så virker det som om boblene ikke har satt seg ordentlig. Jeg klarer ikke visuelt å se boblene "fare opp" i glasset på samme måte som når jeg har flaskekarbonert. De boblene jeg nå ser er mye "finere/mindre" og jeg ser de først øverst langs kanten på glasset når jeg tilter glasset fra side til side. Er alt som det skal være, eller er det bare at boblene ikke har satt seg?

Til info har jeg karbonert på ca. 6-7 grader med 1 bars trykk første uken og 1,4 bars trykk andre uken. Jeg har servert på ca. 0,5-0,7 bars trykk for å unngå masse skum. Jeg har 3/16 slanger som er ca. 2 meter lange.
 
3.73 på en pils? Det er rimelig mye.
Ja, men det vil alltid være feilkilder i slike manometere. Jeg justerer til jeg er fornøyd med karboneringen. Også liker jeg at ølet mitt har litt futt. Kjører selvsagt lavere på EPA og porters, der er jeg ned mot 1,1-1,2.
 
Min har nå stått på 1,5 bar i enda en uke på ca. 6 grader +/-. Det skulle tilsi 3,1-3,3 volumenheter CO2. For meg virker det ikke til å være noe særlig med bobler i ølet av det slaget som "skyter opp" fra bunnen av glasset og opp mot toppen. Det kommer som sagt mye småbobler når jeg beveger på glasset, men that's it. Det er kanskje ikke meningen at man skal se boblene så godt i glasset? Jeg bare innbiller meg at jeg har sett dette tydligere når jeg har karbonert naturlig på flaske. Blir ikke helt klok på dette.. Jeg skrur ned trykket på fatet ved servering til ca. 0,7 bar slik at det ikke skal bli for mye skum, men det skal vel ikke føre til noe mindre kullsyre i ølet..
 
Tilbake
Topp