Tips til oppskrift lik Franziskaner Hefe-Weissen

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Hei.

Både jeg og samboern er ganske glade i Franziskaner Hefe-Weissen. Tenkte derfor jeg skulle prøve meg på å brygge et hveteøl som forhåpentligvis kommer noe i nærheten av dette. Har funnet endel tråder rundt om, men stort sett bare oppskrifter folk ikke har prøvd.. Er det noen som har brygget noe i nærheten av dette øl'et og vil dele oppskriften? :)

Skal alle hveteøl gjæres på 16-18 grader, eller finnes det forskjellige gjærtyper som vil ha andre temperaturer? Har badekaret for å styre temperaturen, gikk bra og holde den forige IPA'n på 20 grader (vannet rundt), får evt bare prøve å se hvordan det går på 18.

Jeg har ikke smakt Franziskaner, men har litt erfaring med to av gjærtypene til Wyeast. 

Wyeast 3068 trives best i denne temperaturen, det er da du vil få best balanse mellom banan og nellik.

Jeg har også brukt Wyeast 3056 noen ganger nå, og den gir et bra resultat med gjæring på 20 - 23 grader. 3056 gir en mye mildere smaksprofil enn 3068, siden det er en blanding av gjær fra hveteøl og "vanlig" ale.

Skal du lage en tradisjonell tysk hveteøl i retning Weihenstephaner Hefe Weissbier bør du bruke 3068 (ikke så rart siden den også stammer fra Weihenstephan). 3056 passer derimot meget godt til en lettdrikkelig sommerøl med et innslag av tysk hveteøl, anbefales!

Tilbake
Topp