Tips til rengjøring av nytt utstyr?

Fredrik J

Norbrygg-medlem
Har mottatt litt nye deler fra internettet i det siste:
50" stainless steel immersion chiller fra nybrewsuply (posten tok ikke moms på de $54 i frakt av en eller annen grunn :))
en del rørdeler og noen kuleventiler i henholdsvis 304 og 316 stål fra dailyappliance2010
50 liters kjele fra bryggselv
pluss at jeg fikk co2 til jul så jeg skal begynne å ta i bruk fatene mine.

På kuleventilene ser jeg det ligger olje når jeg vrir på den og de andre rørdelene er vel maskinert ut så det er vel å regne med at de også har oljerester eller andre ting man ikke vil ha i ølet. Holder det å legge disse i en standard dosert PBW løsning i en periode? hva er i så fall lenge nok og hva er for lenge ?
Vil det lønne seg og ha alt utstyret i kjelen og sirkulere løsningen i en kjele med en pumpe ?

Samme lurer jeg på med kjelen, cornelius fatene, ball lock koblingene også videre.
Er det vanlig og sterilisere co2 slangene, eller er det bare å blåse ut av de litt først?

//Fredrik
 
Jeg vasket kjele og rørdeler i varmt vann og krystallsoda i 10-15 min. PBW vil nok gjøre samme nytten og er lettere å skylle av. Kokte så opp en full gryte med vann og lot dette renne ut gjennom ventilen som jeg åpnet og lukket noen ganger undervegs.

Første ølet smakte motorolje, ellers ingen problemer.

(Ok, kødda. Første ølet smakte fint  :)  )

CO2-slangene skylte jeg gjennom med star san. Ellers intet.

Gratulerer med nytt utstyr og lykke til!  :)
 
Fredrik J skrev:
Takker, da kjører jeg på med PBW.

EspenL skrev:
CO₂-slangene skylte jeg gjennom med star san. Ellers intet.

Lar du CO₂ slangen tørke så det ikke kommer væske i manometeret?

Slanger for CO2 er det liten vits å rengjøre. Tror EspenL tenkte på ølslangen, som fortjener en gjennomskyllling med Starsan eller lignende før bruk.

Tom
 
EspenL skrev:
Tenkte på ølslangen ja :)  CO₂ slangen gjorde jeg ikke noe med. Var visst litt trøtt i går :)

Hehe, slikt skjer :)

Vet dere om PBW har noen innvirkning på baderomsfliser? Har akkurat pusset opp badet og har lite lyst til å få misfarginger der ;)
 
Ville vært litt forsiktig med det ja. Mener å huske en historie her i fjor om en fyr som fikk etseskader på flisene. Husker dog ikke hvorvidt det var PBW eller StarSan som var problemet.
 
Tilbake
Topp