to spørsmål

Hei!

Jeg har to spm. Vi er en gjeng som har satt et brygg forrige uke og planlegger et  nytt neste uke. Det første var Cinncinati pale ale fra plamer's how to brew, men vi bommet litt med humlen ser vi nå i ettertid. Har lagt oppskriften inn i beersmith og da får vi 65IBU framfor de 30 som det skulle vært. Blir dette bare tull, eller blir det drikkenes?

Spørsmål 2
Til vårt neste brygg har vi lyst til å lage en wit:

0,05 kg Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 17,1 IBUs
0,87 oz Coriander Seed (Boil 5,0 mins) Spice 4 -
0,87 oz Orange Peel, Bitter (Boil 5,0 mins) Spice 5 -
1,2 pkg Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400) [35,01ml] Yeast 6 -

1,74 kg Wheat Liquid Extract (8,0 SRM) Extract 2 50,0 %
1,74 kg Pale Liquid Extract (8,0 SRM) Extract 1 50,0 %

Beer Profile
Est Original Gravity: 1,047 SG Measured Original Gravity: 1,049 SG
Est Final Gravity: 1,011 SG Measured Final Gravity: 1,012 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,8 % Actual Alcohol by Vol: 4,8 %
Bitterness: 17,1 IBUs Calories: 458,6 kcal/l
Est Color: 7,1 SRM

Men vi er avhengig av å dele opp oppskriften pga av utstyr, spørsmålet mitt da er; skal alt ekstraktet kokes fra begynnelsen av eller bare halvparten? Leker meg i beersmith og da ser jeg at det eneste som forandrer seg i de to tilfellene er hvor mye humle jeg må ha i. Er det det som er poenget? at hvis jeg koker alt fra begynnelsen så må jeg ha mer humle enn hvis jeg bare tar halvparten?

To kjappe til; noen andre som har brygget cinncinati pale ale? isåfall, er den god?
og er det noen som har noen innvendinger til wit oppskriften?
 
Hei, jeg kjenner ikke øl på den oppskriften. Den blir sikkert ganske bitter for en pale ale å være, men det betyr ikke at det ikke trenger å bli bli godt. Mye god pale ale er langt over 30.
Skulle det ikke falle i smak blir dere en erfaring rikere, men "drikkenes" vil det uansett være :)

Når det gjelder witoppskriften mener jeg å ha lest (her inne) at det meste av hveteekstrakt allerede er 50/50 palemalt og hvetemalt, og at du derfor bør sløyfe pale maltekstrakten og erstatte denne med hveteekstrakt til tilsvarende OG. Da jeg brygget ekstrakt gjorde jeg det selv i en wit, med bra resultat. Ville ikke hatt noen mindre andel hvete i den enn det ble.

Vet ikke om mine erfaringer er "best practice", men jeg måtte også dele opp brygginga før. Da kokte jeg all ekstrakten, eller helte på det siste mer og mer ettersom avdampingen lagde plass i kjela, og toppa det med vann i karet. Angående justeringen av humle så mener jeg det er omvendt, at du får lavere utbytte av den hvis du ikke koker hele volumet. Jeg pleide i hvert fall å jazze opp mengdene en 10-20% i forhold til det jeg egentlig ønska for å kompensere for dette, og det blei godt øl av det.

Lykke til!
 
Takk for svar!
Da gjør jeg som du sier og kjører kun hveteekstrakt. Men i følge beersmith må jeg bruke mer humle (50g) når jeg koker alt ekstraktet fra begynnelsen av i 11,5l vann framfor at jeg koker halvparten i samme mengde (30g). Går utifra at jeg kan stole på beersmith akkurat der eller...?
 
Jeg synes det høres rart ut, men skal jo ikke motsi Beersmith.

Ville nok venta med konklusjon til noen med bedre snøring på det enn meg kan svare :)
 
ja, da har beersmith rett rett og slett :)

Men er det det eneste argumentet for å dele det opp? så i teorien vil man kunne koke bare vann og humle for å så tilsette ekstrakt mot slutten? det høres jo veldig feil ut...?
 
Tilbake
Topp