Tomasmesse/Kvadruppel FG

Jeg har for øyeblikket en batch Kinn Tomasmesse (som vel er en belgisk quadruppel) til gjæring, og synes den begynner å komme vel langt ned..
OG 1.086, MJ M31 Belgian triple gjær, pitchet på 20c og steget opp til 27c. Etter et mildt sagt heftig gjæringsforløp er den etter halvannen uke nede i 1.006 - og det er ikke helt dødt ennå. Oppskriften indikerer 1.013-17.
Hva tror dere - blir dette i overkant tørt sånn typemessig, eller kan den bli helt ok? Prøven smaker forsåvidt godt, men innehar jo et uungåelig alkoholstikk med sine omlag 10,5% (som forhåpentligvis kan dempes betraktelig ved lagring).
 
Drit i hva oppskriften sier om FG og la den stå. Etter 1.5 uke med slik OG så smaker du den på peaken av alkoholsmak. Dette blir gjort om av gjæren i oppryddingen og ytterligere dempet under lagring.

Men artig å lese at M31 gjorde jobben såpass. Hvor mange % sukker var det i den?
 
Men forresten, det er litt relevant for alkoholsmaken. Hvordan var stigningen på temperaturen? Hvis du banket på med 27C etter en dag så sliter du litt, var den gradvis så er du mer safe.
 
Drit i hva oppskriften sier om FG og la den stå. Etter 1.5 uke med slik OG så smaker du den på peaken av alkoholsmak. Dette blir gjort om av gjæren i oppryddingen og ytterligere dempet under lagring.

Men artig å lese at M31 gjorde jobben såpass. Hvor mange % sukker var det i den?

Høres bra ut - vi prøver :)
7,5kg fermentables, hvorav 400g kanddissirup og 600g hvitt sukker.
 
Høres bra ut - vi prøver :)
7,5kg fermentables, hvorav 400g kanddissirup og 600g hvitt sukker.

Aha, og som svar på siste inlegget ditt så bør du være safe ja. Altså ikke for mye fusel du vil ende opp med. Selv om jeg selv synes pitchen var litt høy.
 
Men la den stå over de to klassiske ukene. Med så høy pitchtemp på så høy OG så har du fått laget en del som må ryddes opp i. Da trenger du mest mulig gjær, som du finner i kaka.
 
En grad pr dag sa du først..Hvis du smaker fusel er jeg ikke overrasket, med den OG'en.

Ble usikker her nå, sjekket loggen - 4 grader de tre første dagene - da uten hjelp. Deretter en grad til dagen, kontrollert. Oppskriften sier "stige fritt", så inntil den trenger hjelp er det jo litt uforutsigbart. Med mindre man da burde kontrollert temp fra start..
 
Men står det pitch-temp? Jo lavere du starter jo safere er du. Jeg synes selv 20 grader er litt høyt for et sånt øl, høy OG og mye sukker. Men uansett, bare la den stå.
 
Den gjæra der trives godt med høy temperatur, så jeg tror nok du får et veldig godt øl. Det er en høyt attenuerende gjær, men jeg er fortsatt overrasket over at du har nådd en så lav FG.

- Har du sjekket hydrometeret ditt? Den greiest måten er å teste i vann på 20C, Det skal vise 1.000. Hydrometere er upresise overraskende ofte.
- Har du noen tegn til infeksjon? Noen surhet eller lignende? Du vet når du smaker infisert øl, det er ingen tvil der. Ta hensyn til at dette er et veldig sterkt øl, "no way" at det smaker godt etter så kort tid.

Hvis begge punktene over er "OK" så ville jeg egentlig lent meg tilbake og ventet på et fortreffelig øl! Jeg har selv erfart at det skal mye til for å få et belgisk øl "for tørt", heller er ofte det omvendte et problem. Den er sikkert drikkbar om 3 måneder, og absolutt knall om 6-12 måneder, avhengig av hvordan du lagrer den.
 
Sist redigert:
Det er det første som slår meg også, veldig høy utgjæring, kan det bli ubalansert, Infeksjon?
men så lenge det smaker godt
 
Ønsker bare å tilføye at jeg har stående en belgisk trippel som startet på 1.084 og nå ligger på 1.005. Denne opplever jeg ikke som for tørr i det hele tatt, hellet tvert om et søtlig og varmende øl. Mitt inntrykk er at den høye alkoholprosenten ofte kan oppleves som sødme, noe som gjør at disse ølene forblir balanserte til tross for høy grad av utgjæring.
 
Det også lav bitterhet og gjærtype, litt som med hvitvin og mjød,
men jeg ville heller hatt en tripel med såpass lav FG enn en Quad
 
Har en tomasmesse stående nå med wlp530. Den har stått litt over to uker og er nå nede på 1,016. OG var 1,092. Skulle vel bli 81 prosent utgjæring. Når jeg la inn oppskrifta på brewersfriend er FG beregnet til 1,017. Bryggselv oppgir FG til 1,013-1,017.
 
Sist redigert:
1006 var mistenkelig lavt, ja. Selv med masse sirup/sukker tyder det på at all maltotriose er spist – og at gjæren har begynt å snuse på dekstrinene. Det blir en Quad på den tørre siden. Kanskje det er på sin plass med litt laktose før flasking?
Onkel Google viser at det er flere som har opplevd ekstrem utgjæring med M31.
 
Sist redigert:
1006 var mistenkelig lavt, ja. Selv med masse sirup/sukker tyder det på at all maltotriose er spist – og at gjæren har begynt å snuse på dekstrinene. Det blir en Quad på den tørre siden. Kanskje det er på sin plass med litt laktose før flasking?
Onkel Google viser at det er flere som har opplevd ekstrem utgjæring med M31.

1.016 ikke 1.006
 
Tilbake
Topp