Tomtebrygg

Leste et eller annet sted at tomtebrygg blir surt om man lar det gjære helt ut, så er noe usikker. Erfaringer?
Det er med tomtebrygg som med vin når man bruker sukker. Sukker gjærer helt ut så at Tomtebrygget blir "surt". I vinsammenheng heter det ikke surt. bare tørr. Det vil si at man sjelner mellom søt, halvtørr og tørr vin. En tørr vin vil si at det er lite restsukker i gjen så den kan virke "sur". Sånn er det også med Tomtebrygg.

Den oppskriften din er ikke så gal etter min mening. Men skal du ha kullsyre så må det ikke varmebehandles. Tapp det på flasker etter etpar dager, la det stå i rom temp et par dager og sett det kaldt.

Dette blir en god del sterkere enn det man kaller for "Kjærring øl" så det er vel ikke så lurt å ta seg et glass og kjøre til juletrefest etterpå ;D
 
Er ikke helt enig med deg der Jalle, den tørre smaken i vin kommer heller fra syrene som er til stede naturlig fra druene sin side.
I tomtebrygg, og annet øl generelt er det ikke så veldig med sånne syrer (en mesk kan komme ned i pH 5,5, men så må vi huske at pH skalane er logaritmisk, og at pH 3,5 som er typisk for vin derfor er 10^2=100 ganger surere)
Surheten her er mer en smak enn snakk om pH, det er biprodukter fra gjæringsprosessen som vanligvis ikke kommer frem pga andre smaker i normalt øl, samt maskering fra restsukkeret.
Ren sats vil smake litt "surt"

Når det gjelder varmebehandling, så er det den ikke helt nødvenig om du har godt med kald lagringsplass. Så å sette det kaldt når det begyner å bli CO2 kan være like så godt.
 
T. Ruus skrev:
Som gjær brukte jeg en slump engelsk ale-gjær jeg fikk av en venn (vet ikke nøyaktig type).
Det var WLP 002. English Ale yeast med god flokkuleringsevne. Eg vonar brygget vert vellukka, så kanskje ein kan stela ein sup eller to.
 
Selvsagt skal du få noe om det blir bra, Nicolai :p

Skal kjøpe meg en oechlevekt i morgen, og om sukkerinnholdet i brygget virker gunstig vil jeg nok flaske det da.
Har en svært kjølig bod jeg kan lagre i.

Men la meg se om jeg har fått med meg ting riktig:

Jeg bør flaske og varmebehandle eller lagre på et kjølig sted før brygget har gjæret helt ut, slik at i det minste noe søtsmak beholdes?

Jeg kan bruke klarningsmiddel (funker det de har på Europris til vin?) for å "tvangsflokkulere" gjæren slik at jeg ikke får med meg alt for mye gjær oppi flaskene?
Og vil det da være nok gjær igjen til å danne kullsyre?

Takker for all hjelp :)
 
Tomtebrygg skal IKKE gjære helt ut. Jeg prøvde det i fjor på halve batchen... utrolig vond og sur smak.

I familien vår har de alltid brygget Tomtebrygg etter oppskriften, men med dobel mengde sukker. Det har blitt satt til gjæring i stua 1-2 døgn. Deretter tappet på gamle langpilsflasker (0,7 L), men halvannenlitere er også greie. Jeg bruker Farris o.l. for å unngå smak og lukt av cola og Fanta.

Tomtebrygg er ferskvare. Flaskene settes kjølig til "ettergjæring" på flaske. Smak etter 1 uke. Vi har pleid å drikke opp alt på ca 4 uker fra og med etter 1 uke. Da blir det bedre og bedre dag for dag. Og etterhvert kan det bli vanskelig å åpne flaskene uten at det spruter ut. (Evt. utendørs)

Målet mitt i år er å få til en minst like god brygg som kan holde seg lenger. Jeg satser på å bruke nesten bare spraymalt, Tomtebryggekstrakten og en ale-gjær (SafAle S-04 eller US-05 tenker jeg). Jeg vil tappe halvparten på flasker og halvparten på fat.

Varmebehandling er nok en grei løsning for det som skal på fat! Men da må det nok gjære litt lenger enn 2 døgn før det tappes, ellers er det for sødt.

Hva med "gjærstopp"?
 
Tomtebrygg med sukker må ikke gjære ut, men om du bruker spraymalt eller flytende maltekstrakt så vil du få restsukker uansett, og da kan du la det gjære ut.
Gjærstopp kan du bruke hvis du skal ha det på fat, men det er litt vel mye pes om du har det på flasker.
 
hei jeg er ganske fersk i dette men ser på det som interisant. Lurte litt på en oppskrift jeg har funnet og satt. 
Det heter "maltøl fra rakkestad"
4kg sukker
1kg brunt sukker
1fl tomtebrygg
1glass maltekstrakt
100gr gjær
20l vann
skal stå 2-3uker med gjærlås og mer vet jeg ikke.
denne ble satt 22/11 og putrer fortsatt men ser ut som graut.
noen som vet hvordan jeg kan gjøre videre
 
Da var brygget flasket :)

FG = 1002

Smaken var god, men noe tam. Altså lite kraftig og dårlig med kullsyre. Kullsyren kommer jo etterhvert, men tror litt humle ville ha gjort seg, skal huske på dette til neste gang.

Kom på halvveis under flaskinga at det nok var lurt å skylle flaskene i rent vann etter å ha skylt dem i klorløsning. Dvs. at omtrent halvparten av brygget er flasket med en liten andel klor. Vil brygget i disse flaskene være ødelagt?
 
det får du bare vente å se.
Det kan potensielt gi en usmak men vent heller til att du vet det er udrikkelig enn å finne ut i ettertid att det kunn vært bra.
 
geirb skrev:
hei jeg er ganske fersk i dette men ser på det som interisant. Lurte litt på en oppskrift jeg har funnet og satt. 
Det heter "maltøl fra rakkestad"
4kg sukker
1kg brunt sukker
1fl tomtebrygg
1glass maltekstrakt
100gr gjær
20l vann
skal stå 2-3uker med gjærlås og mer vet jeg ikke.
denne ble satt 22/11 og putrer fortsatt men ser ut som graut.
noen som vet hvordan jeg kan gjøre videre

Wow, dette blir sterkt tomtebrygg!
5kg sukker og en halvkilo ekstrakt på 20 liter kan vel bli 12-13% alkohol hvis gjæra tåler det... Regn med lang lagring!
 
Øystein skrev:
Tomtebrygg med sukker må ikke gjære ut, men om du bruker spraymalt eller flytende maltekstrakt så vil du få restsukker uansett, og da kan du la det gjære ut.
Gjærstopp kan du bruke hvis du skal ha det på fat, men det er litt vel mye pes om du har det på flasker.

Hvor mye spraymalt bør man erstatte 1 kg sukker med? Mer eller mindre?
 
skal jeg da la det gå til det stopper og så tappe på flasker?
hva med klarningsmiddel eller klarner det når gjæringen er ferdig.
lukten frister ihvertfall til å smake men utseendet er graut.
 
Da skal eg og prøve Tomtebrygg for første gang. Har hatt veldig god erfaring av vanlig øl så kom til att dette sikkert ikkje kunne være særlig vanskligare. Forandra litt på oppskrifta basert på erfaring frå øl-sett og endte opp med dette prosjektet her:

Blanda ut 1 kg med mørk spraymal (muntons) og ei flakse tomtebrygg i fem liter vann, varmet dette opp til 75 grader og lot det ligge der i ca tre kvarter.
Samtidig blandet eg ut gjæra med eit glass lunktet "sukkervann" som fekk stå på kjøkkenbenken og "klargjøre seg". (pga dårlig planlegging så ble det brukt SAGA hetvingjær i steden for øl-gjær  :bank2: )

Helte over på gjærekar og tilsatte kaldt vann til 18 liter, temperaturen var nå 26 grader, i med gjæra og no står den pent og pyntelig på badet og "godgjør seg" Skal bli spennende....

Tok selvfølgelig ut ein desiliter til "testing" før eg hadde i gjæra og fant ein OG på 28, sterk og fyldig maltlukt, frisk og ikkje "oversøt" smak.

Dere som har vært med på dette før: hvilken FG anbefaler dere? Egentlig hadde eg tenkt å ha dette brygget på gamle munkholflasker, men om det blir så eksplosivt som dere seie er vel det litt "risky". Kanskje like greit å bruke 1.5 liter brusflasker (har aldri brukt glassflasker for e stole ikkje like mykje på de korkene) Ellers hadde eg tenkt å ettersukkre med 1ss sukker pr liter (rett på flaska) som eg vanlig vis bruker.

Trur dokke dette blir bra?
 
Har ingen erfaring selv med tomtebrygg, men siden du benytter deg av spraymalt og ikke sukker ville jeg latt det gjære helt ut.

Vet ikke helt hvorfor du lot det stå på 75C i 45min?
Muligens du har lest noe om all grain brygging å mikset litt.

Hvist du benytter deg av tørrgjær skal du rehydrere gjæren i rent vann som er kokt og vakjølt til ca.35C på forhånd, poenget med dette er nettop att det ikke skal være sukker i vannet som den tørre gjæren rehydreres i.

Har ikke noen erfaring med den gjæren du bruker, men generelt sett vil jeg fraråde å gjære på noe serlig over 20C.
Jo høyere temperaturen er under gjæring, jo mer fuselalkoholer og fruktige estere vil dannes, men dette har dog mye med gjærstammen man bruker.

Grunnen til att tomtebeygg har fått stemplet som eksplosivt er tradisjonen med å tappe det over på flasker før gjæringen er over.
Dette skyldes att oppskriftene som regel bruker store mengder sukker, å dermed ville ha endt opp med å gjære alt for langt ned hvist det hadde fått lov til å gjære helt ut.
Så lenge du lar det gjære helt ut og ikke tilsetter for mye sukker til karbonering er det ikke noen stor fare for å ende opp med granater.

Hvordan resultatet blir kan jeg ikke si mye om siden jeg som nevnt ikke har erfaring med hverken tomtebrygg eller den gjæren du benytter.
Men så lenge du ikke får nen infeksjon blir det nokk helt sikkert ett drikkanes brygg :biersmile:
 
Heh, da har jeg latt meg inspirere av Tomtebryggtråden her jeg også! :)

Siden jeg har vokst opp med tomtebrygg i jula, tenkte jeg at jeg også skulle gi det en sjanse.
Ble litt sånn "man tager hva man haver"-brygg av dette da:

1 glass Moss maltekstrakt
300g sirup
200g lynghonning
En dæsj sukker (hm, tja, 2-300 gram kanskje?)
Idun Tørrgjær (hadde bare én "skikkelig" gjær liggende (Wyeast XL 1098), og denne ville jeg ikke "kaste bort" på Tomtebrygg, rett og slett)

Kokte opp alt dette sammen (bortsett fra gjæra, selvsagt, som jeg hydrerte i én liter passelig varmt vann)

Tilsammen ca 20 liter. Nå var det litt i varmeste laget til å måle nøyaktig OG, men tipper denne ligger rundt 24 kanskje?
Står på samme rom (og dermed temperatur) som mitt aller første brygg (yey!) som nå karbonerer på rundt 25 grader.

Hydrerte bakegjæra litt først, og det kunne nesten virke som den starta å gjære med én gang.


Hva bør FG være på Tomtebrygg? Tenker å gjære det mer eller mindre helt ut (bakegjær bruker vel ikke veldig lang tid); bør jeg karbonere det med en relativt søt sukkerlake, eller kan de der Karboneringsdropsene fra Coopers gi det tilstrekkelig sødme?

Er rimelig fersk i dette gamet (som sagt; har akkurat tappa mitt aller første brygg på flaske; skal være ferdig til ca 1. juledag), så alle inputs mottas med takk.

Kommer forresten ikke til å sette tomtebrygg igjen, men er uansett interessert i det som måtte være av tips.
Fortrinnsvis i forhold til "etterbehandling" :)
 
bjarneo skrev:
Står på samme rom (og dermed temperatur) som mitt aller første brygg (yey!) som nå karbonerer på rundt 25 grader.

Hoi Bjarne, ville ihvertfall flyttet gjæringskaret fort som fjell til et rom med lavere temperatur.
Ved så høy temperatur får du med stor sannsynlighet en del fuselalkoholer som gir skallebank, og de produseres gjerne i starten av gjæringa... :)
Gjæringa gir ekstra varme, så blir også noen grader varmere i bøtta, så et rom med 16-18 grader ville nok passet bedre..
 
Hallo ølhunder! Interessant diskusjon dette...

Er heilt fersk på dette med ølbrygging, men har prøvd meg litt på vin. Har nettopp laga litt vanlig, uskyldig tomtebrygg og gjorde kun det som stod på flaska, som eg kjøpte på butikken. Men så slo det meg plutselig: går det an å lage ein voksenvariant av tomtebryggen uten særlig meir arbeid?

Så det eg gjerne vil ha svar på er:  er det nokon av dokke ølhundane som har prøvd, med godt hell, å lage tomtebrygg med ca 4-5 % vol med basis i denne vanlige tomtebryggflaska, vanlig matgjær, sukker og vatn?? I så fall er eg veldig interessert i å få høyre deres erfaringer.....
 
Da kan eg komme med ei lita oppdatering, i dag gjekk tomtebrygget mitt, (som beskreve tideligare) over på flaske. FG endte på 11. (noke høgt kanskje), % ble i hvertfall 2.1 (egentlig ganske midt i blinken da dette var meint som "leskeøl") 

Fargen ble en pen mørk/rødlig og den viser tegn til å bli ganske klar etter at den har stått seg. Får intrykk av at den har ein veldig sterk humle aroma, og også markant humlesmak (noke som overraska meg litt). etter min smak var den kanskje litt lite søt/rund smak. Skal bli spennende å sjå hva eg finner ut når den er ferdig karbonisert/modnet, men eg misstenker at dette blir med dette forsøket..

I morgen skal ein Highland Heavy ale ta over dunken, har større forhåpning til den.

p.s noken stilte spørsmål ti lat eg kokte brygget, det har med noke eg leste om når eg begynte med ekstratkbrygging. Fant ei veldig fin "oppskrift" på nettet der det stod at det var alltid viktig å la ekstrakten og spraymalten koke...
 
Flaska tomtebrygget i går, og hadde en samtale med mitt moderlige opphav i forkant av det.
(Lars: Jeg flytta dunken til et rom med rundt 17 grader så fort jeg kom hjem, men alikevel stod den vel i rundt 18-20 timer på veldig varmt :/)

Min mor kunne fortelle meg at hun hadde brukt å nesten doble sukkermengden ift det som står på flaska (1400g i stedet for 800g). Da tenkte jeg plutselig at suppa mi kom til å bli temmelig bitter. OG på 24 var vel neppe mer enn det burde være.
FG var ca 6 (etter knapt to døgn). Kokte opp sukkerlake tilsvarende ca 8-9g sukker pr liter brygg og tappa over fra gjæringskar til et annet kar. I tillegg brukte jeg av Coopers Karboneringsdrops (2 stk pr 1,5l flaske, 1 pr 1/2l flaske).
Nå står brygget i kjelleren, og jeg tenkte kanskje å se innom nå og da - men det burde ikke være noen umiddelbar eksplosjonsfare.

Vanskelig å si hva det smakte av det, ut over at malten virkelig kjentes, sammen med honningen. Dog var det veldig bittert, og jeg er egentlig litt i tvil til at jeg hadde nok sukker i det i går kveld.

Det vil vel uansett vise seg.

Har forresten ikke målt alkoholprosenten, og jeg har vel heller ikke lært meg å regne ut hva den kan være ... Noen tips?  :)
 
Tilbake
Topp