Tomtebrygg

Har forresten ikke målt alkoholprosenten, og jeg har vel heller ikke lært meg å regne ut hva den kan være ... Noen tips?   :)

Mitt tips er 2,36%  ;)

Differansen mellom OG og FG dividert med 7,6

(1024-1006)/7,6
 
I kveld blir det Tomtebrygging.

Endrer litt på oppskriften. Erstatter sukkeret med 1,5 kg spraymalt. Kanskje ørlitegrann sukker bare for tradisjonens skyld. Prøver uten ekstra humle, ettersom det pleier å smake supergodt som det gjør.

Regner med å koke opp vannet og spraymalten. Og tilsette Tomte-ekstraktet etter jeg har startet kjølespiralen.

Tapper den over på et gjæringskar med en frisk SafAle S04-gjærkake.

Så blir det jul i år også, om enn litt seint...
 
Liten oppdatering fra meg også:

Har drukket noen flasker av brygget nå, og må konkludere med at jeg egentlig er ganske fornøyd med resultatet.
God karbonering og flokkulering har gitt brygget et godt utseende; mørk, rødbrun farge og fint, nesten hvitt skum, og smaken er frisk (som følge av einebæra) og passer godt til lette til middels matretter.
Men som sagt er smaken noe svak, så neste gang kommer jeg til å redusere vanninnholdet samt øke mengden maltekstrakt og tilsette ekstra humle. Muligens også noe honning, ettersom jeg skjønte at det funker bra :)
 
Det høres bra ut T.Ruus!

Einebær er nok godt i. En del lager også ingefærøl til jul.

Honning er nok også bra.

Det ble 1,5 kg spraymalt og 100 g sukker her. Samt "selvfølgelig" ei flaske Tomtebrygg. Og ca 18 liter vann.

OG 1.034

Gjær: SafAle S-04.

Jeg kjører noe av det over på 1,5 liters plastflasker om 2 dager, og lar nok resten gjære ferdig og setter det på fat. En mulighet er også å sette det kallt på fat etter 2 dager. Tomtebrygg skal etter min mening både ha sødme og mye futt. Humle har jeg ikke tenkt på før, men skal tenke på det når jeg smaker i år.

Heldigvis er det flere slektninger som brygger Tomtebrygg etter oppskrifta på flaska også (dog mer sukker), så da er alle tradisjoner holdt i hevd.
 
Trur Mojo får et mye bedre brygg enn meg, gitt ... Burde også ha brukt spraymalt, men etterpåklokskap er en eksakt vitenskap.

Velvel, jeg smakte såvidt på det i går, og det var ikke mye å skryte av. Burde vært mye søtere. Det verste var at maltsmaken ikke helt passa. Sirup passa definitivt ikke.

Hehe, får prøve å skjenke naboen drita og overbevise ham om at det der er godt og inneholder mye alkohol ...
 
Halloen. Har aldri brygget noe øl tidligere så er helt ny i dette.
Satte igår en sats med tomtebrygg etter følgende oppskrift.
-En flaske tomtebrygg
-50-60g gjær
-ca 1,2kg sukker
-tre spiseskjeer honning
-to spiseskjeer sirup
Tilsammen ble det ca 16 liter brygg

SG ble 40. Satte det på en plass som holder ca 20grader

Idag tenkte jeg å evt. tappe det på flasker. Men da viser hydromteret fremdeles 40. har det ikke startet å gjære ordentlig da? noen tips til hva jeg skal gjøre? kan vel ikke flaske det nå iallefal da?
 
Du har vel ikkje drept gjæren da?  Brukt for varmt vatn f.eks..... fort gjort...
Eg har sjølv laga vanlig tomtebrygg (lita flaske) nettopp, og det lukta gjær og det skumma i baljen etter ei stund. Etter ca 24 t tømde eg over det på flasker. Gjorde det samme i fjor, men da smakte ikkje ølen særlig godt før jula omtrent var over....
 
Anton skrev:
har tenkt på det selv. men siden det driver å plopper i gjærlåsen skal vel prosessen være igang?

Da er det ingen problem å la den stå i to døgn på gjæringsdunken før flasketapping. Hvordan går det med det?

Mitt spraymalt-forsøk gikk heller dårlig. Det smaker ingenting, hverken søtt eller humle. Skulle nok ha tilsatt litt mer vanlig sukker, litt humle og evt. mindre vann. Jeg brukte 20 L.

Løsningen ble å helle alt ølet tilbake på gjæringskaret og putte oppi 90g Saaz-humle og la det stå 14 dager til. Det bør bli en grei bitter.
 
Jeg forsøkte også å lage tomtebrygg med ale-gjær i år. Brukte en gammel pakke Wyeast 1335 British Ale II med temperaturtoleranse 17-24 grader og lagde en enkel starter  på halvannen liter på OG 26 (skulle egentlig lage 1 liter på OG 40, men så så jeg feil på kolben), noe som skulle være bra for et så alkoholsvakt brygg ifølge mrmalty. 1300 g sukker i 17 l "vørter", inkludert sukkeret i starteren. Det fikk gjære på badet på 18-20 grader i 2 dager. Deretter tappet på flasker og ettergjæret i gangen som nok holder lavere temp enn på badet, uten at jeg vet nøyaktig hva den er.

Brygget smaker akkurat som tomtebrygg skal gjøre (i hvert fall for meg, jeg vet at dette er meget subjektivt), men det er alt for lite futt. Etter flere uker nå, virker det ikke som det utvikler seg noe heller, dog er det fortsatt fullt drikkbart, så jeg konkluderer med at jeg gjæret for lenge på dunk og at gjæren min ved denne temperaturen ikke spiser noe mer av de sukkerartene som er igjen og sørger for restsødme (som det absolutt er). Jeg lurer på om restsødmen ikke skyldes sukkeret, men sirupen i tomtebryggflaska. Jeg har hørt rykter om at selv profesjonelle bryggere kan brenne seg på gjærbarheten av (bake)sirup... Så neste år vil jeg forsøke å gjøre som Egil B foreslo: La brygget gjære helt ut og tilsette kontrollert mengde sukker for ettergjæring. Og håpe at kombinasjonen av gjær og tomtesirup sørger for passe restsødme. Evt. bruke ekstra lys maltekstrakt istedenfor sukker. Og ha en annen øl på lur hvis eksperimentet går skeis...
 
Det anbefales IKKE å gjære ren sukkerlake helt ut. Da må du i hvert fall bruke malt-ekstrakt. Allerede etter 2 døgn på gjæringsdunken smakte det ikke søtt av mitt. Bare en flau og vassen smak av malt. Ingen merkbar humlekarakter.

Redningen ble å gjære videre med tilsatt tørrhumle (som beskrevet tidligere).

Restsødmen i Tomtebrygg er stort sett sukker. Prøv å bland ut en mengde maltekstrakt svarende til mengden i Tomtebrygg-ekstraktet i 15-20 liter vann - det smaker ikke særlig søtt.

Jeg tror at jeg neste år går tilbake til den tradisjonelle oppskriften, men har fortsatt tro på ale-gjær.
 
Sist jeg brygget tomtebrygg, så brukte jeg Moss maltextrakt.
Den er vel ikke kjent for å gjære så veldig langt ned så vidt jeg har skjønt.
Derfor tror jeg det går an å få et brukbart resultat ved å la det gjære helt ut, og tilsette en kontrollert sukkermengde for kullsyre.
Egil B.
 
Hva med å prøve laktose?
Det er en sukkertype som smake noenlunde søtt og er ugjærbart av vanlig ølgjær.
Er vel det som brukes i milk stout for å få mye restsødme.
 
går fort til jul nå, tenkte å friske opp denne tråden.
Lurte på å sette en tomtebrygg til jul, og lurte på innspill på fremgangsmåten.
Originaloppskriften sier 800 gram sukker og en flaske tomtebrygg til 20 liter.
jeg tenkte som følger:
1 flaske tomtebrygg
1500 gram sukker
600 gram lys sirup
brygge 15 liter isteden for 20
sirup gjærer ikke helt ut har jeg skjønt, så den er for restsødme, sukker er for å få alkohol i brygget,
og 15 isteden for 20 liter for å bevare humlesmaken bedre.
 
Ja når denne tråden like vel er dradd fram er det vel bare å begynne å diskutere igjen. I fjor hadde eg veldig godt resultat av å bruke "Brew Enhancer" frå Munton's i steden for sukker. Men det tok ei god stund før den ble "god". Kanskje smart om eg starter brygget no slik at det er klart til jul?
 
Om du bruker mørk sirup, blir det en del restsødme av det, men styr unna lys/golden.
 
Da har jeg satt mitt første brygg noensinne, og det ble et tomtebrygg.

20 liter vann, tomtebrygg, et glass Moss maltekstrakt, 300 gram sukker, bakegjær.

OG var på 20 såvidt jeg kunne forstå, riktignok på ca 30 grader.

Kan dette funke?

Tanken min var å la det gjære ut, og så tilsette sukker på flaskene. Høres dette ut som en plan? Er plastflasker å foretrekke?
 
Oppskriften din er forsåvidt en forbedret tomtebryggversjon, så det er bra, selv om du med fordel kanskje byttet kunne ut bakegjør med en ølgjær.
Jeg kan bekrefte at det vil funke, men det vil ikke smake som "vanlig" tomtebrygg. Det man normalt gjør når man lager tomtebrygg etter den oppskrifta som er på flaska er å flaske ølet før det har gjæret ut. Derav den søte smaken og det grumsete ølet. Jeg regner med at denne målinga di ved 30 grader var fordi ølet ikke var blitt avkjølt ennå. Selv om bakergjær trives på 30 grader lager den ikke godt øl på slike temperaturer. la den heller stå på rundt 18-20 grader.
Når det så har gjæret ut så kan du tilsette 6g/L sukker. Ettersom tomtebrygg "tradisjonelt" er nokså eksplosivt om man følger den medfølgende oppskrifta så lønte det seg å bruke plastflasker, men om du følger den oppskrifta du er inne på nå så skal det gå fint med glassflasker også. Glassflasker er normalt å foretrekke ettersom de er tettere, og ikke setter smak. Men ettersom tomtebrygg er ferskvare så har det ikke så mye å si.
 
Da er det på flasker og satt i kjelleren. Foreløpig smaker det litt "vassent" synes jeg. Liksom ingen skikkelig smak. Noen mulighet for at det vil bli bedre av å stå på flaser med litt sukker?
 
Tilbake
Topp