Top Cropping

beefeater

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst tilå brygge i helga men fikk ikke gjæren jeg bestilte i tide.

Forrige helg brygget jeg en APA med US05 som nesten er utgjæret men den har fortsatt et bra lag med skum og gjær på toppen.

Mener å ha lest at top cropping bør gjøres under stormgjæringen og det er jo for sent.

Siden jeg ikke har noe annet kommer jeg uansett til å ta gjær fra dette brygget og tilsette det nye. Men vil jeg være tjent med å "skumme av" mest mulig og bruke det eller bør jeg ta en sterilisert øse og grave opp slurry fra bunnen? Det siste vil jo medføre at det virvles opp en del sedimenter i ølet men de synker jo ned igjen.

Ved å ta fra bunnen får jeg med meg mer, men er gjæren som ligger på toppen fortsatt mer potent?

hvorfor ikke bare fylle den nye batchen rett i gjæringspannet med den gamle gjærkaka i bunn ? slipper du å grave og risikere infeksjoner etc....

Har bare lest om dette emnet, men det som de gjør på mange munke kloster er å ta fra toppen, siden det er den reneste gjæren og den som er´´friskest´´av batchen din, så lager de starter på den. bare pass på at du ikke tar for mye

Prowl McMagne skrev:
hvorfor ikke bare fylle den nye batchen rett i gjæringspannet med den gamle gjærkaka i bunn ?

Den "gamle" ølen har bare gjæret i ei uke så den skal ikke tappes vekk fra gjærkaka si på et par uker enda. Derfor må jeg evt. grave "gjennom" ølet og låne litt gjær til den nye batchen.

aholgersen skrev:
... ta fra toppen, siden det er den reneste gjæren og den som er´´friskest´´av batchen din, så lager de starter på den. ...

Dette var en interessant opplysning! At munkene lagde ny starter, hadde jeg ikke fått med meg. Har ikke tid til det denne gangenså ender nok opp med å grave opp 2-3 desiliter fra bunnen.

Starter e kansje ikke heilt korekt å si, siden de har litt mer avanserte laberatorium og mye kunnskap, men de lager ny kultur på det.
Denne teknikken skal og være en måte de fikk reine og sterke kulturer på i gamle dager

Jeg har nylig brygget med WLP023 - Burton gjør, og høstet gjær fra toppen med tilsynelatende stor suksess da de to gjæringskarene som det ble høstet til, gjærer og putrer som bare fy. Jeg høstet med StarSanifisert høse og helte direkte over i brygget som skulle ha gjæren.

NÅ tenkte jeg å høste på nytt til en Oatmeal Stout. Denne gangen får jeg ikke timet det slik at jeg kan hive den rett i vørteren.

Blir vel et kokt/sterilisert/StarSanifisert syltetøyglass av noe slag. Problemet er vel at det ikke er noe næring til gjæra siden det i utgangspunktet er tilnærmet ren gjær når det top-croppes.

Spørsmålet er: Om dette skal stå i kjøleskapet 2-3 dager, burde jeg lage lage starter for oppbevaringen kontra rent vann? Ser for meg at den rene gjæren trenger litt næring for å være i toppform til brygging på lørdag/søndag.

Tom

Hei Dahlberg!

Du treng ikkje lage starter når du topphauster. Bare haust det du treng til neste brygg, ha det på ein beholder av ynskje og pitch gjæra i neste brygg. Gjæra skal ideelt sett ikkje stå noko over ei veke, men om den må stå litt lengre ville eg ha hausta ein litt større mengde.

Takker for svar.

Da ble det starsanifisert syltetøyglass fylt smekkfult med gjær, så da blir det oatmeal stout på søndag.

Må bare sies at Burtongjær er utrolig godt egnet til topcropping. Et 30liters gjæringskar med 5-6 liter headspace formelig syder over av gjær.

Tom

Tilbake
Topp