Topphøsting av Wyeast 1318 London ale III

Hei,
jeg har satt mitt første brygg til gjæring den nye koniske gjæringstanken min :brygging: Den store fordelen her er at jeg kan høste gjær gjennom kranen i bunnen av tanken! Men dessverre har jeg brukt 1318 london ale gjæren, og den er etter sigende en ekte toppgjærer! Fant ut i etterkant av innkjøp og oppdyrking...

Hvordan skal jeg best høste denne gjæren folkens?
1) Ta av lokket og begynne å øse ut gjæren med ei sleiv?
2) Tappe ut ølen og håpe at gjærkaka holder seg på toppen. Så kan jeg tappe den ut gjennom bunnkrana til slutt.
3) Hjelp, I need hjelp :help:

Jeg planlegger å slå til med det samme stormgjæringen avtar..

Håper noen som har sett en ekte top cropping gjær i aksjon kan hjelpe meg! Litt komisk å ikke få benytte seg av den funksjonen som til slutt fikk meg til å gå for konisk tank :p

Hilsen Yngve (som kjøpte gjær i en fei)

Hei,
selv om jeg har lest at man kan ta gjær fra toppen, er vel enkleste er vel å vente til gjæren er ferdig og sunket til bunns, og tappe den ut den nye fancy bunnkrana. :)
Det som eventuelt vil ligge igjen av gjær på toppen, blir med ned mens du tapper av ølet, og når det nærmer seg bunnen, kan du ta med dette i slurrysamlinga.
Har ihvertfall gjort det på denne måten selv med hell (bare med vanlig gjæringsbøtte).

Nå er jeg imidlertid usikker på om du har 2 tappemuligheter i bunnen, altså en helt i bunn for gjær, og en litt lengre oppe for ølet. Isåfall vil det være enda enklere å slippe ut ølet først.

Du kan jo prøve begge deler. Hvis jeg rekker og det haster så høster jeg fra toppen, og ellers så gjør jeg som Lars sier. Begge deler går an, men gjæren på toppen er ihvertfall 'på topp'.

Med 1318 er det ideelt å høste fra toppen. Skum av gjærlaget på toppen ca. halvveis i gjæringsforløpet. Bruk desinfisert redskap.

Hei,
jeg tenker aa prove topphosting naa. Jeg tilsatte gjaeren paa lordag kveld, det var god aktivitet somdag formiddag. Regner med at du tenker paa halvveis gjennom stormgjaeringa. Er det ca i kveld, to dager etter pitching? OG = 1.043 og temperatur = 20-21 grader.

Tusen takk for svar folkens, jeg gleder meg veldig til aa topphoste gjaer!

Yngve

Like før stormgjæringen begynner å roe seg pleier å være rett tidspunkt. Vanskelig å si nøyaktig når det er. Om man har muligheten kan man ta SG-målinger, hvis ikke må man gå etter erfaring. Følg med på ølet, og ta det på magefølelsen!

Tilbake
Topp