Topsflo TD5

MegaTrond

Norbrygg-medlem
Tenkte å brygge i dag så kjørte gjennom litt vann i systemet i går kveld for å sjekke at alt sto bra til. Det gjorde det ikke og det lakk en del fra TD5 pumpa. Fikset dette med å demontere og legge litt gjengetape under pakningen men skulle gjerne hatt ny pakning. Noen som vet hvor jeg får kjøpt?
Når jeg pumper kokende vann igjennom så begynner den av og til og hyle litt og flowen stopper opp selv om den sviver. Må starte og stoppe den noen ganger og stenge og åpne kranen en del ganger så kommer i gang igjen. Hvorfor stopper flowen i pumpa?
 
Pakning?
Har aldri sett noen pakning på min TD5, hvor sitter den?

Har hatt en tikkelyd i min i det siste og åpnet den for å sjekke. Der inne lå en o-ring som forsvant fra en hurtigkobling for en stund siden...

Min hyler også litt med kokende vann, men flowen stopper ikke.
 
Har også topsflo som lager lyder når den kjører kokende vørter. Kanskje det dannes dampbobler inni der? Stopper med en gang det ikke bobler i kjelen lengre
 
For å følge opp mitt eget svar. Kjører man kokende gjennom en så liten pumpe så kan den kavitere, skjer det så mister man ofte flow, og må da primes på nytt for å få den flowen pumpa kan max levere. I verste fall så vil den levere null flow.

Hvorfor kjøres det kokende vørter gjennom?

Min erfaring er at den beste orienteringen av pumpa er vertikal. Står den horisontalt så kan man få luft helt øverst. Står den vertikalt så får man ikke luft. Lufta, elle dampen, kommer fra kokingen og evt kavitasjon.
Jeg har brukt en march i mange år. Den delen som vørteren går gjennom ser kliss lik ut, jeg lurer også på (om jeg husker riktig) at man kan bytte topsflo-delen med march-delen, at det rustfrie hodet er samme greia.

Hvis det er samme hode, så skal det også sitte en tilnærmet usynlig skive mellom hus og impeller, denne er kjempelett å miste/rote vekk ved rengjøring. Det er ikke alle som vet at den faktisk finnes, og skal være der, så liten er den. Hvis pumpa "skriker" som en gris når man kjører veldig varm vørter så kan det være tegn på at denne skiva mangler.
 
Sist redigert:
Hvis det er samme hode, så skal det også sitte en tilnærmet usynlig skive mellom hus og impeller, denne er kjempelett å miste/rote vekk ved rengjøring. Det er ikke alle som vet at den faktisk finnes, og skal være der, så liten er den. Hvis pumpa "skriker" som en gris når man kjører veldig varm vørter så kan det være tegn på at denne skiva mangler.
Det kan hende at den er borte også. Av seg selv. Min var nesten det. :oops:
1662355680421.png
 
For å følge opp mitt eget svar. Kjører man kokende gjennom en så liten pumpe så kan den kavitere, skjer det så mister man ofte flow, og må da primes på nytt for å få den flowen pumpa kan max levere. I verste fall så vil den levere null flow.

Hvorfor kjøres det kokende vørter gjennom?

Min erfaring er at den beste orienteringen av pumpa er vertikal. Står den horisontalt så kan man få luft helt øverst. Står den vertikalt så får man ikke luft. Lufta, elle dampen, kommer fra kokingen og evt kavitasjon.
Jeg har brukt en march i mange år. Den delen som vørteren går gjennom ser kliss lik ut, jeg lurer også på (om jeg husker riktig) at man kan bytte topsflo-delen med march-delen, at det rustfrie hodet er samme greia.

Hvis det er samme hode, så skal det også sitte en tilnærmet usynlig skive mellom hus og impeller, denne er kjempelett å miste/rote vekk ved rengjøring. Det er ikke alle som vet at den faktisk finnes, og skal være der, så liten er den. Hvis pumpa "skriker" som en gris når man kjører veldig varm vørter så kan det være tegn på at denne skiva mangler.
og Kavitasjon er det samme som at det koker og blir damp pga. undertrykket som oppstår
 
Tilbake
Topp